poppetje maken met mijn kleindochter

Waar begin je, als je een kind wil leren naaien?
Zoals ik gisteren vertelde, wil onze kleindochter dat wel onder de knie krijgen.



We startten maar professioneel op zolder in het atelier. 

"Als je iets gaat maken, moet je eerst een idee en dan een patroon hebben".
Iets uitgelegd over patronen en hoe dat werkt.

Haar terloops verteld - dat ze- als ze wilde leren naaien, niet alleen achter de naaimachine mocht, maar ook met de hand moest leren naaien (belangrijk).
En leren dat je niet meteen iets kunt, niet boos hoeft te worden als het mislukt en rustig iets overnieuw mag doen.

Gaande weg kom je vanzelf alles tegen, hoe werkt de machine, hoe krijg je een draad door de naald, beetje geschiedenis, beetje techniek.

Wat zouden we doen? Ehhh. Eens kijken of ze gas kon geven met de machine, dat ging goed. En dan met de stof sturen erbij.
Al moet je in de gaten houden, dat als je zegt: stop nu maar, ze dat niet meteen gaat doen.
Berichten hebben tijd nodig om van horen naar begrijpen en dan naar uitvoeren te komen.

Dat ging goed... zowel bij haar -als bij mij.
Dus kon ze gaan 'slingeren'.
Even een poppetje tekenen... dat kon ze wel. Op een dubbel laagje stof.



Maar sterke bochten naaien is lastig voor iemand die dat nog nooit heeft gedaan.
Zoals je hieronder ziet, heb ik het popje iets veranderd van vorm met oranje krijt. En een royale ruimte getrokken om het popje.

Daar ging ze....trrrrr.trrrr. bochtje trrrr.trrr,,,



Oei, dát valt nog niet mee, zie de slingers maar.  Iets open gehouden aan de zijkant van het popje.

Even alsnog het gezichtje geborduurd...(bijna vergeten, dus leert ze meteen dat volgorde van belang is)
Het popje gevuld met rijst. (geeft het lekker mee). 
Ik heb 'm dicht genaaid en de eerlijkheid gebied dat het handig was dat oma ook maar zigzagde...
Toen bedachten we nog haartjes en daar is ze dan: 



Dit is Poppie.. 
Helemaal tevreden. Volgende keer kijken we verder.

Reacties

  1. Moeilijk hoor om gelijk met een poppetje te beginnen.
    Mijn kleinzoon begon met een knikkerzak. Op een oude handnaaimachine.
    Maar je poppetje is leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk geworden! Nog een jaartje of zo dan wil mijn kleindochter dat ook, denk ik.
    Lijkt me geweldig.
    Fijne dag, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enig en goed gedaan samen. Ik heb altijd nog een handmachine mochten de kleindochters willen naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend leuk en.......knap van je kleindochter.

    Succes met de verdere ontwikkeling op dit gebied.
    Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oww een nieuwe creatieveling ontspruit aan de familieboom!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed idee! Knap die samenwerking en jong geleerd...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten