gebreide deken van Hettie

Ik heb 'm al in het echt gezien en was er weg van. 
Na alle dekens die ze haakte, is Hettie maar eens begonnen aan het breien van een deken. 
En hoe mooi is deze:


Ze stuurde me de foto's en dus kan ik 'm laten zien.
Het truitje op de foto hieronder was de inspiratie. Jaren geleden heeft een buurvrouw voor  het (inmiddels volwassen) zoontje van Hettie deze trui gebreid.



Hettie heeft de trui, toen ie te klein werd, nagebreid.

Eerst bedacht ze dat het leuk zou zijn, als ze de deken in blokken met patronen zou kunnen breien.
Maar bij nader inzien leek dat teveel gedoe met al die draden. En dus werd het per 'reep' in één patroon en in één kleur.


Ze zocht een patroon voor zo'n deken, maar vond niets naar haar zin. 
Al zoekend kwam ze erachter dat het handig is om bij knutseldingen Engelse zoektermen te gebruiken.


De meeste patronen (19 verschillende) heeft ze gevonden onder de zoekterm 'knie and purl'
Betekend recht en averecht. De patroontjes bestaan ook alleen uit recht en averechts breien.
Het lijkt me een ingewikkelde deken, maar als je goed kijkt, zie je dus dat het wel meevalt.
Wel zwaar om op de pennen te hebben? Volgens mij heeft Hettie daar pennen voor gebruikt die met een draad verbonden zijn, zodat je de ruimte kwijt kunt.

Niet alleen mooi maar ook warm en zacht... en waar past zo'n deken nou niet thuis?


Reacties

  1. Doet denken aan de Zeeuwse visserstruien, ook kunstwerken die volgens mij uit recht en averecht bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooie deken!!!
    en ja ik heb laatst ook van die rondbrei naalden gezien.. die je kon vervangen door haakpennen aan de draden.. dus dan kan je ook heel brede banen tunisch haakwerk maken.
    ik ben nu op zoek naar de prijzen.. lijken me heel handig in het gebruik!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten