breiwerk van restjes

Boven heb ik een krat staan met bolletjes wol; restjes.
Nou heb ik pas hier en daar wat weggegeven, maar er is nog over.


Ik heb het maar naar beneden gehaald. Eens kijken of ik er iets mee kan doen.

Laatst sloot ik de deur van mijn werkkamer (die staat eigenlijk altijd open) en daar zag ik de knipsels weer die ik daar geplakt heb, om de ideeën te bewaren.


Er zit een foto tussen van een vestje wat ik zo leuk vond.


Dus zoiets zou ik moeten kunnen maken. 


Vroeger haalden breisters regelmatig oude truien uit. Die wol werd dan gewassen en gedroogd.
Dan moest je als kind met twee handen in de lucht de schone/gladde strengen wol 'ophouden' zodat moeder/breister er weer een bolletje van kon winden.


Voor een nieuwe trui werd er dan nog wel eens tweedraads gewerkt... 2 draden tegelijk om het breisel een beetje meer volume te geven (warmer?) 
Zo ontstond er een gespikkelde trui.

Ik heb dat járen als teken van armoe gevonden; gespikkelde truien... maar dat is wel voorbij. Het heeft z'n charme... Ik brei dus dubbeldraads.

Kennen jullie dat nog? Het uithalen en herbreien.  Een idee voor nu? Of hebben de volle kramen met al dat mooie breispul op de beurs en in de winkels een te grote aantrekkingskracht? 
Kan ik me ook voorstellen.
Ik kijk eerst eens even of dit gaat lukken...

Fijne creatieve dag toegewenst allemaal.

Reacties

  1. Ja die strengen ophouden tot je armen er lam van werden herken ik. Spikkels zijn toch best mooi. Soms zie ik bij de kringloop gebreide truien hangen maar ik heb nog wol genoeg. Wat nou armoede denk ik dan. De vrouwen winkelen veel liever.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha, Heel herkenbaar. Voor mij is (bijna) niets mooier dan een spikkeltjes tui van eigen maaksel. Waarom nieuw kopen als je het oude kunt hergebruiken. Jij bent dus niet de enigste hoor! Het is zeker geen armoede maar juist de kunst om het te leren zien dat je met oude materialen nog zoveel moois kan maken.
    Ben benieuwd naar het resultaat!

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat tweedraads breien kende ik niet maar wol ophouden heb ik als kind vaak gedaan. Mijn moeder breide heel veel. IK heb wel eens een gebreid badpak gehad, ik vraag me nu af hoe dat heeft gezeten. Brrrrr kan niet fijn geweest zijn.
    Jouw breisel wordt wel leuk denk ik.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het erg mooi worden. Ik zag pas ook een kindersjaal, die zo gebreid was. Echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder deed het en ik dus ook. Iets uithalen wassen en nat om een hete kruik zodat de golfjes/krullen eruit gaan. En als het droog is een bolletje van maken. Maar strengen hingen we ook wel es om de rug van een stoel. Dan kon je het alleen tot een bol wikkelen. Hergebruik is niks mis mee. En jij krijgt een mooi vest!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach ja mijn moeder deed dat ook en dan zat ik met mijn armen omhoog, best gezellig was dat. Ik heb heel wat spikkeltjes truien gedragen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten