planten kweken

Kerstboom er uit: kamerplanten er in... Zo denken veel winkeliers. Er is weer aanbod in (grote) kamerplanten om de lege plekken in huis te vullen.

Heb je al gemerkt dat groen en planten weer helemaal 'hip' zijn? Ik gebruik expres een retro woord want retro is ook hip.

Toen wij gingen trouwen (1976) waren planten in.
We kregen er heel veel. 

In planten is mode. Dat weten we allemaal wel zo'n beetje. Ik weet nog dat mijn moeder vroeger (begin jaren 60) een hertshoorn in de kamer had.



Wát lélijk vond ik die.

En ik weet nog dat ik niet boven de -vrij lage- vensterbank uit kwam. 
Toen ik me toch erboven uit wilde werken, raakte in verward in een cactus. Ook zoiets blijft je bij.

klik hier voor nog een blogpost op een site o.a. met onderstaande foto... meer nostalgie.

cactus

Na jaren vrij plantloos te zijn geweest, is het groen herontdekt.
Niet alleen door mij, maar heel Nederland is weer kneuterig aan het planten verzamelen.

Nu heb je zelfs een plantenasiel waar planten op worden opgepept en waar een nieuwe eigenaar voor hen wordt gezocht... Eerst vond ik dat een dom idee, maar ik moet zeggen: de liefde voor al dat groen, straalt er wel van af en dat maakt het toch weer leuk.





Door mijn 'zuinigheid' komt er niet van om eens even flink in te slaan bij een tuincentrum.
Bovendien is planten neerzetten in ons huis vrij lastig; we hebben geen vensterbanken en de ruimte waar iets op kan staan is beperkt.
Maar ik heb een provisorische vensterbank, dus kan ie vol. 

En ik begin met een klein miniplantje wat ik laat groeien...meer dan tijd, water en geduld heb je immers niet nodig...
Wordt vervolgd.



Reacties

  1. Toen mijn vriend bij mij kwam, begon hij er al vrij snel over dat ik geen planten had staan. (We kenden elkaar al wel als vrienden en inmiddels is hij al jaren mijn man. Dit was toen we net verkering kregen.) vrij snel haalde ik wat planten in huis. Inmiddels heb ik altijd planten staan. Prachtig en fris.
    Bij de kringloop krijg ik wel eens een gratis plantje mee. En ik kocht een aantal van die mini plantjes bij intratuin. Binnen een paar jaar zijn ze groot.
    Alleen orchideeën willen niet zo goed met mij.
    Wij kregen met ons trouwen 1 plant van een kameraad. Hij heeft een bloemenwinkel en we mochten wat uitzoeken. We legden er wat geld bij en kozen een palmboomstam met daarin een plant. Ik heb hem in die 7 jaar al vaak verpot. Staat prachtig! Ik wou dat ik hem kon stekken.
    Ik ben benieuwd hoe jouw stek het gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk bericht. Altijd veel planten gehad, allemaal stejes van cliënten waar ik werkte. Inmiddels is het wel terug gebracht naar minder, dat komt door de lange zomervakantie. Het is ook nog eens goed voor de zuurstof voorziening. Mijn vensrebank achter staat dit jaar vol met geraniumstekken. Dat wordt straks weer mooi om huis heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het was in de jaren 60/70 mode, veel planten. Wij hadden een plank voor het raam hangen aan touw en daar ook nog heel veel planten op. Citroenplant, begonia en veel groene. We ruilden stekjes.
    Toen we trouwden, 50 jaar geleden, kregen we heel veel cyclamen. Mijn schoonzusje zat op een zuster school en één van die zusters zei dat we ze kokend water moesten geven. Enfin toen we na 5 dagen huwelijksreis terugkwamen hadden ze allemaal de geest gegeven.gelukkig vond ik ze toen niet zo mooi dus was het niet zo heel erg, nu vind ik ze wel mooi.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja mijn moeder had ook zo'n Hertshoorn! En mijn kamer stond vol planten. Toen ik op de flat woonde overleefde geen plant het, te warm, te droog... of ik had cactussen moeten nemen en daar houd ik niet van, die prikken! nu heb ik er weer lekker veel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten