vouwboekje of leporello

Wie van jullie kent dit woord: Leporello?



Ik heb even moeten zoeken... wat was het ook alweer...: 
lumparello, limparello..
Ik wist het niet meer. Maar na enig zoeken, vond ik het: Leporello.

Dit systeem van boekjes mét de naam kwam ik voor het eerst tegen bij de bruiloft van onze oudste zoon met zijn vrouw, nu 16 jaar geleden.
Schoondochter komt uit een boekhandelaars geslacht en daar wisten ze wel wat dit was.
Iederéén zou een hart inleveren met een wens en dat werd dan tot een leporello gemaakt.

Wat een schitterend kado/cadeau werd dat.

Op de inloopochtend werd een vouwboekje gemaakt. Zo kwam die herinnering weer boven.
Vouwboekjes of harmonicaboekjes zijn in overvloed te vinden op internet. In allerlei vormen en maten. 
Voor kinderen, voor bruidsparen. Voor herinneringen, als afscheid,
met of zonder kantjes, knoopjes, stukjes papier..kijk zelf maar eens.
(En google maar eens op leporello)



En haal je hart op aan deze eenvoudige manier om papier te verwerken.

Wil je ook zo'n mooi doosje vouwen... doe dan HIER inspiratie op.
( ik kan wel ingewikkeld doen met zelf foto's maken, maar deze site is zeker zo leuk)



Deze vouwdoosjes werden door Joke Z gemaakt. Dank je wel, Joke, voor de foto's.

Reacties

  1. Dank je wel voor de link!
    Ik wil al een tijdje zo'n doosjes vouwen, dus nu geen excuus meer om het niet te doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke vouwdoosjes! Echt een leuk idee om eens te proberen!

    Groetjes, Sofie
    sofies-succulent-beads.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog nooit gehoord van dit woord!!
    doosjes vouwen wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nooit van gehoord. Zo leer ik iedere dag weer. Ik vindt het een super geschenkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks for the blog. Lovely folding books - this has given me an idea for a group art project. Super x Jackie #23

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire posts