wildgroei

Wat voor soort tuin heb jij? Waar houdt je van?
Misschien heb je alleen een balkon of leg je een geveltuintje aan. Of beplant jij een boomtuintje in het openbaar groen? laat het ons weten.


De laatste tijd haal ik wel weer eens tuinboeken uit de bieb. Leuk om ideeën op te doen.

Onze tuin had een goede aanleg toen we hier kwamen wonen, maar paste niet bij ons.
De vorm is gebleven, de inhoud is behoorlijk veranderd.


En daarmee veel meer naar mijn zin. Hierboven zie je de overgang van het terras naar de tuin.. tja.. met de aanleg van het grasmatje en de tegels zijn niet alle wortels van de vrouwenmantel verdwenen... Even van genieten dus.


We hebben een keurig grasmatje...(kunststof en dat is me toch ideaal!)
Maar voor de rest is de tuin alles behalve keurig... en daar houd ik wel van.
Sommige van de planten zijn aan komen waaien en sommigen planten zich spontaan voort zoals dit viooltje dat liever in het kunstgras groeit.


En dan deze zenegroen oftewel ajuga... al jaren één van mijn favoriete planten. Die mag overal wel tussendoor groeien.

Er schiet van alles op en als ik denk (na al die tuinjaren weet ik dat eindelijk een beetje) dat het een
plantje is dat niet de hele tuin overneemt, dan mag ie blijven.



Wildgroei wordt het wel een beetje, maar met toestemming van de eigenaar dus.
Zo duiken er elk jaar op andere plekken in de tuin de teunisbloemen op. 

klik hier voor de bloeiende teunisbloemen van voorgaande jaren

Heel veel ervan laat ik gaan... want ze geven een weelde aan bloemen. Zo staat er nu een plant tussen de tegels en de vlonder. En die gaat deze zomer heel mooi bloeien. Als ie uitgebloeid is, is ie zo weer weg.. Bevalt de plaats me niet, dan haal ik 'm eruit.

Waar houd jij van? en heb jij ook lievelingsplanten?


Laat het me eens weten...

Reacties

  1. Mooi jou tuin. Het zou de mijne kunnen zijn, niet te strak. Ik hou van veel bloemen, lelie's, aronskelk, fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onlangs schreef ik er nog een stukje over in Terdege... spontane planten. Ik doe net als jij zo ongeveer, laat ook eerst even groeien om te kijken wat het is, verwijderen kan altijd nog.
    Ik vind vingerhoedskruid en akeleien erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn zo'n heerlijke tuin..
    Hortensia buxus acer (Japanse esdoorn) rozen en heel veel witte planten... en zelfs witte wijn op de lounge bank ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rozen en lavendel staan er in onze tuin! En heggetjes en sneeuwbollen. Toch voelen de potten met kruiden en groente meer als mijn eigen tuintje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vrouwenmantel en pioenroos zijn favoriet. Onze tuin is een allegaartje en past daardoor bij ons. Een konijnenhok, een vijvertje, een kippenhok, veranda met vaste bbq, grasveldje voor de kinderen, schommelhaken en mogelijkheid voor een hangmat, een terras... Vol en heerlijk
    groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat fijn dat je dit schrijft want hier ook een allegaartje aan bloemen in mijn tuin. Rozen, lavendel, lupine, goudsbloemen, vergeetmijniet, stokrozen, pioenrozen, akelei, ribes, rodondendron, hortensia, weigelia, sering, hosta enz.en ik kan ook moeilijk iets wegdoen. Alleen de giftigste (taxus en vingerhoedskruid) heb ik weggehaald toen de kinderen nog klein waren. Groeten M.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb door scha en schande geleerd dat je eindeloos geld in een tuin kan gooien door steeds planten te kopen, die je wel mooi vind, maar zich absoluut niet thuis voelen in je tuin!!
    beter is om te kijken wat er vanzelf opkomt.. en die in verschillende variaties aan te planten..
    ik heb hier spontaan valeriaan gekregen..in wit en rood dus aangekocht.
    een echte geraniumsoort kwam ook aanwaaien en ik heb er een andere soort bij gekocht.
    zo ook met kruipplanten en bodembedekkers enz.. nu heeft mijn bloementuin heel weinig onderhoud nodig en staat vol heel goed groeiende en bloeiende planten!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten