patchwork op de makkelijke manier, turiorial

Allereerst... ja ons kleinkind is veilig geboren. Het is een prachtig en flink kereltje. En hij boft met de ouders die hij heeft.
We zijn dankbaar voor dit nieuwe geschenk, want wat een wonder is het toch. Het ene moment onzichtbaar, het andere  moment kant en klaar in je armen. Onze Schepper is groot! 

Maar dan nu het onderwerp van vandaag:
Patchwork op de makkelijke en vlugge manier... Dit idee vond ik op internet.


Maar eerst even over het materiaal dat ik heb gebruikt. De kleine vierkantjes heb ik geknipt uit "oude" zakdoeken en lapjes stof. En met oud, bedoel ik echt oud. Ze zijn niet gevonden in de kringloop maar al jaren in mijn bezit.
De zakdoekjes zijn natuurlijk gebruikt.
En sommige lapjes komen oorspronkelijk bij een vriendin vandaan die een goede neus heeft voor stofjes en kleuren.
Ik kon er maar geen afstand van doen.

Misschien wel omdat ze zo lang in mijn bezit zijn, is dit een mooi idee.

Laatst vertelde een kennis me dat ze een quilt had gemaakt voor een vriendin met de overhemden van haar overleden man.
Kostbaar en dierbaar.
Maar je kunt je ook voorstellen dat je een patchwork dekentje maakt van de jurkjes van je dochter.

Delapjes in mijn werkje zijn klein, maar de grootte bepaal je zelf natuurlijk als je het wilt maken.

Nu de tutorial:

Knip uit verschillende stofjes vierkantjes en rangschik die op een lapje dunne vlieseliene.
Houd er rekening mee dat de vlakjes uiteindelijk door het naaien een stukje kleiner worden dan je ze knipt.



Strijk de lapjes op de vlieseline vast.



En strijk daarna op de scheiding van de lapjes de vouwen in de vlieseline.



Daarna leg je de lap met de stofjes aan de binnenkant onder je naaimachine bij de eerste vouw die je hebt gemaakt en stikt die een paar millimeter van de kant door. 



Dat doe je met alle vouwen. Let erop dat je alle vouwen dezelfde kant op stikt telkens.

Als je klaar bent met de parallelle vouwen ga je verder met de kruisende naden. 



Met het naaien van de vouwen, naai je gelijk de lapjes vast en de hoekjes komen keurig op elkaar.



Strijk daarna de vouwen plat.

Je hebt nu een mooie lap patchwork.
Ik laat je morgen zien hoe ik verder ben gegaan.

Reacties

  1. Gefeliciteerd met je kleinzoon! Verwen je dochter maar extra deze dagen. Daar ben je moeder voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met jullie kleinzoon. Inderdaad elke keer weer bijzonder. Mooi zo'n patchworklap. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleinzoon. Wat een prachtig cadeau van de Schepper!
    Ik zag een mooi lief mannetje op de foto zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. What a great idea! Thanks for sharing, and I love the handkerchief idea for your squares. I will forward to seeing what else you do with this quilt top. Linda@Wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je kleinzoon!!!! Elke keer weer een wonder, denk ik! Ben zo blij voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja het blijft leuk. Patchwork.
    Je hebt al eerder iets van mij op jouw site gezet. Het leuke is de herinneringen. Dat rode lapje was die broek enz. Mijn ervaring is helaas wel dat je beter geen oude lapjes kunt gebruiken. Maar met restjes kun je ook heel veel.
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je kersverse kleinzoon! Veel geluk voor hem en zijn familie. Mooie tuto! Leuke Lap!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je kleinzoon en wat een goede duidelijke tutorial. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten