handpoppen maken

Allemaal een heel goed en gezond en gezegend 2015.
Hebben jullie het goed gehad?
Hier is alles rustig en feestelijk verlopen. (Heerlijk, dat al dat vuurwerk weer achter de rug is... Ik vind het vreselijk).

We gaan weer vol frisse moed dit jaar in. Lekker aan de slag.
Net als afgelopen jaar... 

"Wie heeft er handpoppen die we mogen lenen voor kinderwerk?" was de vraag.
Want met het kerk-kinderwerk zou per januari begonnen worden met een nieuwe methode.


Elke keer wordt er een handpop gebruikt om een inleidend gesprekje te voeren.

Maar ja....wie heeft er nou toch handpoppen liggen.... en kopen is prijzig.

Moet toch te maken zijn, dacht ik...tot januari de tijd..Patroon vinden en dan aan de slag, moet lukken...Toch?

Dus bood ik het maar aan.


Leuk om te doen, maar wat een klus!


Er was al een pop (zie hierboven met oranje lijf) , maar het patroon dat voorhanden was, was totaal anders.
Dus leek het me handiger om zelf een patroon te maken met als uitgangspunt de bestaande pop.
Zo'n pop is of meisje of jongetje en is machinaal gemaakt. Voor de huid is bijvoorbeeld een soort foamstof gebruikt waardoor de huid lekker strak zit. Maar dat lukt niet zomaar met een lapje stof en opvullen. Ik hoop dan ook dat de poppen een beetje in vorm blijven op de manier zoals ik het heb gedaan.


De ogen van de voorbeeld-pop zijn twee zwarte stipjes. Reden daarvoor is, dat je geen echte gezichtsuitdrukking hebt en dus alle kanten op kunt met je verhaal... dat vond ik niet leuk. Ik heb elke pop andere ogen, mond en oren gegeven. Die ogen heb ik er later op geplakt. Als ik had geweten dat de textiellijm witte vlekken zou geven en melkachtig was, had ik het anders aangepakt, het heeft me nu peentjes laten zweten, om het er netjes op te krijgen.



Zo ontstonden de 4 poppen waarbij je via de rug de kop in kan gaan.. zo houd je gelijk de pop overeind.






Uiteindelijk was het een gezellige boel in huis... er werden heel wat grappen gemaakt door de poppen.


Sproet heeft paars haar... toen ik uit was op wol, kon ik niet aan bruin komen en besloot dat paars wel leuk was...daarom heeft ze ook paarse sproeten.


Hannes en Jannes hebben gebreide haren..van die "wol" met extra draadjes.


De linker is Jannes, dan komt Sproet, de volgende is Hannes en de blonde (haar gemaakt van een badmatje haha) is Rik


De monden vormden een aparte uitdaging.. want die moeten worden verstevigd met iets hards. 
Maar wat gebruik je daar dan voor? Karton buigt al gauw. Toen ik in de winkels liep, zag ik wasmiddelflacons staan.. (een oproepje op facebook leverde voldoende plastic op). Als je er één hebt met betrekkelijk platte zijkanten, haal je daar wel twee halve schijven uit. 
Daar plakte ik het vilt op, wat vervolgens na een poosje weer losliet. Dat werkte dus niet. Oh, oh...Ik moest het dus vastnaaien door een lapje er tegenaan aan de binnenkant.



Naast het maakwerk is het nog een klus om aan alle materiaal te komen. Ik heb heel wat uurtjes fietsen naar en door de stad erop zitten om aan de juiste spullen te komen. Je haalt het niet bij de supermarkt...haha. Maar hier blijf je gezond bij. Gelukkig kon ik ook nog wat gewoon uit mijn kast halen, dat scheelde alweer.

Nou hoef ik niet te horen hoe knap het allemaal is...(ieder z'n stiel) maar je mag wel zeggen of je ze leuk vind ;-) Ik vond het in ieder geval een fantastische opdracht...
en nee... ik maak niet nog meer. 

Wil je nog meer poppen van mij zien?
en
en

Reacties

  1. Vrolijke serie Elisabeth, wij hadden bij het toeristenpastoraat "Bartje" , leuk om mee te werken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ze zijn zeker luek! maar nu ben ik nog benieuwd hoe de blonde pop heet... of was u daar nog net uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gave handpoppen zijn dat geworden. erg vrolijk.Knap gedaan zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De blonde pop heet Rik hoorde ik in de kerk...(elizabeth)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Woooow! Echt leuk! Ik had meer soort poppenkast poppen verwacht. Nu snap ik wat een werk het is geweest. Ze mogen wel in hun handjes knijpen, dat ze vier zulke poppen kunnen gebruiken...!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poeh wat een uitdaging! Maar ze zijn geweldig geworden. Knap gedaan!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig Elizabeth, petje af!! En de namen, hilarisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn schoonzusje heeft er eentje gemaakt om te evangeliseren. Zij gebruikte een fleecedeken van de Bl.okker als gezicht.
    Het zijn echt leuke poppen. En als je een truitje/vestje eroverheen aantrekt, ziet hij er weer heel anders uit.
    Mijn overbuurjongen maak je niet blij met Pl.aymobil of L.ego. Maar hij loopt wel hele verhalen te bedenken mijn zijn handpop, hij kan zijn 2e arm in de hand van de pop steken. Geweldig kind, groep 3. Trots dat hij in het nieuwe huis een podium in zijn slaapkamer krijgt.
    Ik denk dat de leidster er erg happy mee zullen zijn en er veel plezier mee beleven met de kinderen. Je zult naar de club mogen met zulke mooie poppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje Elizabeth wat een werk heb je gehad maar wat zijn ze leuk geworden!GEWELDIG!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een werk, wat leuk om zo gaande weg tot de beste weg te komen, prachtig geworden! Wat zullen de kinderen er van genieten!
    groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze deden het goed van een afstand gezien.
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten