geweven

Eerst eens even dank voor alle leuke reacties steeds... dat is toch zó gezellig! Mensen reageren via deze blog, maar ook rechtstreeks en zelfs via kennissen van kennissen.
Ook in het buitenland wordt dit blog gevolgd. Leuk voor diegene wiens werk hier op staat... Zo komt je werk nog eens verder dan het kleine kringetje waar je laat zien wat je hebt gemaakt.
Dat is de bedoeling van deze blog uiteindelijk.

Nou had ik het gisteren over weven. Wat een heerlijk werkje is dat.
Nieuwsgierig als ik ben, wil ik allerlei technieken uitproberen. Daarom heeft het niet veel zin om zo'n echt weefgetouw aan te schaffen, want als ik het een paar keer heb gedaan, wil ik weer iets anders doen.

(Kantklossen, dat kan ik ook :-), maar dat heb ik nog nooit gedaan. Moet ook nog een keer).

Hoe kwam ik bij dat weven: Op beurzen loop ik verlekkerd langs die kramen met weefsters, die de prachtigste lappen maken. Oh die kleuren alleen al, dat materiaal!

Er was nog iets wat me trickerde.. een weefwerkje meegenomen uit het buitenland, soevenirtje dat in de woonkamer bij mijn schoonmoeder hing.




Ik heb er foto's van gemaakt indertijd en nooit geplaatst. Want het is "maar" een eenvoudig souvenirtje. 

Bij deze plaats ik het alsnog. Want

- het is waarschijnlijk met de hand door iemand gemaakt (kan toch niet machinaal, wie van jullie weet dat?) 
- het is de arbeid om geld mee te verdienen.
- er zitten een aantal leuke technieken in, die na te maken zijn.



En dan als laatste grijp ik terug naar mijn lucifer weefwerkje van een hele tijd geleden.

klik hier


Misschien wil ik toch nog een keer een weefraam.

Reacties

  1. Ja, dat heb ik ook met weven ... een paar keer proberen en dan weer wat anders. Maar ik heb een klein weefraampje uit de kringloop, en dat is me toch leuk! Zo af en toe pak ik het weer... Kost bijna niks en is toch net wat handzamer dan stokjes aan elkaar!
    Het is een boeiende techniek, absoluut.
    Leuk blogbericht!

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gemaakt ik denk inderdaad met de hand. Op een breimachine kan je ook weven en een eenvoudig kantje kun je klossen met halve knijpers. Stond ooit eens in de ariadne. Zo heb ik het geleerd. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi wandkleed! Ja vast met de hand geweven. En jouw luficerweefje is erg grappig, die post heb ik gemist, even kijken. ...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten