herseninfarct.

Wat een onderwerp op mijn blog, zou je zeggen.

Toch is dat vandaag mijn onderwerp.

Mijn zusje van 50 heeft vanaf vorig jaar zomer een aantal herseninfarcten gehad. Na de laatste in November was ze helemaal stilgezet.. Ze kon liggen en denken en kijken. Dat was het.
Praten, schrijven, lezen, lopen en bewegen was er niet bij.

Na eindeloos oefenen en revalideren komen sommige functies weer op gang.

Inmiddels kunnen we weer praten met elkaar, hoewel dat nog steeds veel van haar vergt.
Schrijven en lezen is nog een brug te ver. Haar rechterarm is verlamd, maar ze kan 'm inmiddels weer iets optillen. Alles moet dus met één arm en dan ook nog links.

Omdat ze veel alleen is en weinig kan, moet ze haar zinnen verzetten met het handwerken met één arm.
Dat geeft in ieder geval de klok een slinger op de dag.



En ze maakt mooie dingen...met die ene linkerhand dus.
Zoals bijvoorbeeld deze borduurwerken...



Heb jij het druk? Vind je dat je veel moet doen? Zie je het even niet zitten? Denk dan eens aan al die mensen die zich terug vechten in het bestaan door te oefenen en oefenen en oefenen om de gewone dingen te kunnen doen.






Ik heb in ieder geval heel veel respect voor mijn zusje en al die anderen.
Toen we deze week na het eten uit haar oude bijbeltje lazen, stond er tussen de andere aantekeningen wat haar "genadegave" was: bemoediging geven.
En zonder dat ze dat zelf misschien vindt... doet ze dat nog steeds, door wie ze is en hoe ze knokt.

Ps...mocht je nou ergens nog zo'n mooi borduurpakket hebben liggen en ben je niet van plan er iets mee te doen, strijk dan met je hand over je hart en doneer het aan een activiteitencentrum of laat het me weten... Die dingen zijn duur en niet iedereen heeft hier geld voor beschikbaar.

Reacties

  1. Wat is dat knap! Ik heb ook een zusje die dat heeft gehad, zij wil niets alleen maar hangen in een rolstoel met de fles drank naast zich, dan is dit wat jij laat zien toch wel van grote klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige dingen maakt ze met 1 hand! Wat een doorzettingsvermogen!
    Zowel de meneer van het hout als ikzelf hebben in ons werk te maken met mensen met niet aangeboren hersenletsel en zien hun strijd en verdriet om verlies.
    Een warme groet voor jou en je zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ..............
    Ben er stil van.
    Respect!!<3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat indrukwekkend, hoe je zus met haar moeilijke omstandigheden omgaat, zo jong nog. Wat een mooie dingen maakt ze, en als je dan leest hoeveel moeite ze ervoor moet doen! Ik vind dat heel bemoedigend om te lezen en idd, dat is wat zij mag geven.
    Ik had nog een borduurwerk liggen, die heb ik inmiddels al weg gegeven. Maar die was ook veel te priegelig geweest. Die heb ik gegeven aan iemand die van borduren houdt. Als ik nog wat tegenkom (soms zie je in de kringloop ook mooie borduurpakketten liggen), zal ik zeker aan je denken!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een doorzettingsvermogen moet ze hebben! Alleen daarmee is ze al een bemoediging voor anderen! En zo knap dat ze kan borduren met één arm!
    Sterke voor en met je zus.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag,
    Veel respect voor het doorzettings vermogen van je zus.
    Ik heb nog een voorbedrukt stuk stramien liggen met de afbeelding van de schilder Vermeer.
    Het zgn. kantklossertje.
    Half afgeborduurd.
    Als je belangstelling hebt laat me het dan weten.
    Groeten,Engelien




    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ellis,

    Wat een prachtige borduurwerken maakt je zus. Wat zit daar een geduld en doorzettingsvermogen in.

    Weet vanuit mijn werk hoe heftig een herseninfarct is. Daarom ontvang ik wekelijks de nieuwsbrief van Siemon Vroom. Dit is het adres van zijn weblog:
    http://weerhandig.nl/category/blog/
    Ik vind het echt een aanrader!

    vr. gr. van Marijke
    (helaas a creatief, dus ook geen borduurspullen over)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar is veel doorzettings vermogen voor nodig. Maar toch fijn dat ze de draad weer op heeft gepakt, menigeen laat het er bij zitten. Mooi hoor al dat kleurige borduurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een verandering in haar leven. Gelukkig dat ze doorzettingsvermogen heeft en de draad zo oppakt. Ik zal kijken of ik bij de kringloop borduurpakketten zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach wat vreselijk ook voor jou Ellis...je zusje zo te zien maar wat een doorzetster na helemaal niets kunnen nu van die prachtige borduurwerkjes te kunnen maken...ik werd er stil van....
    Ik zal zeker rondkijken als ik iets zie vraag ik om je adres...

    veel beterschap voor je zusje..
    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire posts