Dinsdag Pinsdag: Trap?

Op Pinterest vond ik de "rozentrap" hier ergens onder... mooi.
Dat bracht me bij deze Pinsdag.... Een TRAP.... nuttig maar ook soms bijzonder mooi.
Je kunt er je fantasie wel op loslaten.
Nou is mijn trap maar "doodgewoon". Toen we in dit huis kwamen, vonden we het wel best... linoleum erop en de kleur was niet onze keus, maar het kon voorlopig mee...

Ik ben eens gaan zoeken in mijn eigen mappen en vond deze plaatjes...
De trap in de Sassenpoort te Zwolle: heeeeel oud dus.. Wat zal het een klus geweest zijn dit te maken!


De trap in een oud pand in de stad... zo kom je in het bovenhuis terecht.


Onvoorstelbaar stijl waren die trappen. Ik geloof dat oude Nederlandse huizen erom bekend staan.
Weet iemand ook of in het buitenland deze stijle trappen ook standaard waren?

Hieronder een trap in een woning rond 1920 (?).... Nou is deze later bekleed... maar ook deze is zo stijl!



Heeft te maken met ruimtegebrek in de woningen, denk ik.... In plaats van een ladder...


Deze twee bovenstaande foto's zijn genomen op Ameland.

Wij hadden in ons vorige huis een gordijn voor de trap...en het hoekje tussen de kast en de trapopening was heel geschikt voor een boekenkast, de uitsparing voor die kast zat er al.

zie hieronder de oude situatie van de ruimte tussen de trap en de kast...

Nog zoiets bijzonders in de krappe Nederlandse huizen... De Vliezotrap (vliering/zolder)
Heel wat kindertjes sliepen op zolder waar dan geen vaste trap naar toe was, maar een soort uittrektrap dat achter het luik in het plafond zat...Mijn man sliep met zijn broer op zolder en daar kwamen we via zo'n trap. Als ie uitstond, kon je nauwelijks over de overloop lopen.



Zelf hebben we ook jaren een vliering gehad... er was geen trap naar toe... Er stond een keukentrap onder. Als ik op de bovenste tree ging staan, hees ik mezelf zo naar boven.
Gelukkig was het maar opbergruimte (wel lekker groot en hoog) anders had er toch nog een trap gekomen.

########################

En hier onder de foto, waardoor ik op het idee kwam van deze pinsdag serie.
Is wel weer iets heel anders, maar het ís een trap.... Mooi he?

santorini stairs
Klik hier

scale a cassetti
Klik hier

I really like how they did these stairs!

Behang
Voor meer trapideeën :klik hier   

Reacties

  1. Ik kijk ineens met heel andere ogen naar trappen zeg. Ik wist helemaal niet dat je daar zoveel leuke dingen mee kon doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, wat vind ik onze trap ineens saai....
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja wat leuk en herkenbaar. De vlizotrap hebben mijn ouders nog steeds. Mijn vriendin had een trap met een leuning waar je lekker vanaf kon roetsjen. Dat dezen ze ook en snél... Ik wilde ook wel zo'n trap! :-)
    Wat een mooie ideetjes, wij hebben een saai bruin gelakt exemplaar.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joke Zwarteveen11 juni 2014 om 08:33

    De Duitsers noemen onze trappen ook gekscherend ladders. Daar zijn de trappen inderdaad nooit zo steil.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke post!! Vooral omdat onze trap nodig geverfd moet worden en ik nu een kleur aan het zoeken ben :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten