Wat vaders van hun dochters moeten weten.

Onderstaande artikel stond pas in het Nederlands Dagblad en ik vond het zó mooi, dat ik het deel.


De foto is van onszelf... Mijn man met onze oudste dochter die 1 jaar werd.
Hiep hiep hoera had ik op haar trui geborduurd. 


Wat papa van z’n meisje moet weten

Vaders hebben een niet te onderschatten invloed op dochters. Vijfentwintig tips – wat papa’s van kleine meisjes moeten weten.

De auto moet gerepareerd worden. Op een ochtend zitten vier mannen in een trui (ik had warmetruiendag gemist) in de garage te wachten; we snuiven de geur van banden en uitlaatgassen op en we kijken naar het schattige prinsesje, dat de hele tijd om haar papa heen draait. Ze klimt op zijn schoot, giechelt, draait zich om en dan danst ze weer pirouettes op de tegelvloer.
Ze springt en draait in het rond in haar roze laagjesrok. De zwarte maillot bungelt om haar smalle knietjes en haar armen staan veel te ver uit door haar dikke winterjas. Het geheel wordt bekroond met een glimmende kristallen tiara, die lukraak op haar hoofd lijkt vastgemaakt met wel zestig haarspeldjes.
kwetsbaar
Ze is vier, denk ik. Zo klein, zo kwetsbaar. Zelf lijkt ze er niet mee te zitten; ze zingt liedjes over theepotjes en vlinders op haar zwarte Mary Janes. Ik voel me verscheurd terwijl ik naar haar kijk, en naar haar vader die naar haar kijkt. Zij heeft geen idee wat voor invloed die man, zijn karakter, wat hij zegt, op haar zal hebben de komende jaren. En misschien weet hij het ook niet.
Daarom: voor alle papa’s, van kleine meisjes die het zelf nog niet kunnen zeggen, vijfentwintig tips – wat wij van jullie nodig hebben:
1. Zoals jij van mij houdt, ga ik van mezelf houden.
2. Vraag hoe ik me voel en luister naar mijn antwoord; ik moet weten dat jij me waardevol vindt, voordat ik dat zelf kan begrijpen.
3. Ik leer hoe ik behandeld hoor te worden door hoe jij mama behandelt, ook als je niet met haar getrouwd bent.
4. Als je boos op me bent, voel ik dat meer dan ik het begrijp, dus praat tegen me.
5. Elke keer dat jij me helpt of vergeeft, of dat bij iemand anders doet, leer ik een beetje meer op God te vertrouwen.
6. Ik heb het nodig om jouw koesterende fysieke kracht te ervaren, zodat ik de lichamelijkheid van mannen leer vertrouwen.
7. Praat alsjeblieft niet over seks zoals puberjongens dat doen, dan ga ik denken dat het iets smerigs is.
8. Als je toon vriendelijk is, begrijp ik veel beter wat je zegt.
9. Zoals jij over vrouwenlichamen praat wanneer je ‘maar een grapje maakt’, zo ga ik mijn eigen lichaam zien.
10. Zoals jij mijn hart behandelt, zo zal ik het door anderen laten behandelen.
11. Als jij me aanmoedigt om te vinden wat vreugde brengt, zal ik dat altijd zoeken.
12. Als jij me leert dat ik me bij jou veilig kan voelen, zal ik me beter kunnen beschermen tegen mannen die niet veilig zijn.
13. Breng me liefde bij voor kunst, wetenschap en natuur, dan leer ik dat intellect meer van belang is dan de maat van een jurk.
14. Geef me ruimte om te zeggen wat ik wil, ook al is het fout of raar, want ik moet weten dat een stevige stem hebben voor jou acceptabel is.
15. Als ik groter word en het lijkt dat jij bang bent voor mijn veranderende lichaam, dan krijg ik het idee dat er iets mis mee is.
16. Als jij tevreden met jezelf kunt zijn, kan ik het ook.
17. Als ik je vraag afstand te nemen, blijf dan alsjeblieft wel beschikbaar; ik kom altijd terug en heb je weer nodig.
18. Als je tederheid laat zien, leer ik mijn eigen kwetsbaarheid te omarmen in plaats van er bang van te worden.
19. Als je me laat helpen de auto te repareren of het huis te schilderen, zal ik geloven dat ik ook alles kan wat een jongen kan.
20. Als jij mijn vrouwelijkheid beschermt, leer ik dat alles aan mij het waard is om te beschermen.
21. Hoe jij tegen de hond doet als je denkt dat ik het niet zie, zegt me meer over jou dan wat ook.
22. Laat geld niet allesbeheersend zijn, anders leer ik geen respect voor geld en voor jou.
23. Knuffel me, houd me vast, kus me op alle manieren waarop een papa dat kan, die goed en fijn en zuiver zijn. Ik heb het zo nodig om te voelen wat gezonde aanraking is.
24. Lieg alsjeblieft niet, want ik geloof wat jij zegt.
25. Ga moeilijke gesprekken niet uit de weg, want dat geeft me het gevoel dat ik het niet waard ben om voor te vechten.
Het is best simpel, eigenlijk. Kleine meisjes zijn gek op hun papa. Ze denken allemaal dat hij alles kan. Denk er af en toe aan, als je je kleine grietje ziet ronddansen in haar laagjesrokje, dat ze op een dag volwassen zal zijn. Wat wil je dan dat zij weet over mannen, over het leven, over zichzelf, over de liefde? Wat jij nu doet en zegt, heeft een leven lang betekenis.
Papa’s, onderschat nooit wat voor invloed jullie woorden en daden hebben op je dochter, hoe groot of klein ze ook is.
  • 12-02-2014 - 9.29
  • 13-02-2014 - 12.51

Reacties

  1. Dat zal ik ook eens aan mijn dochter laten lezen. Wij hebben 1 dochter tussen allemaal zoons en die is ook best gek op haar pappie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. helemaal waar, dank zij mijn vader heb ik altijd geweten dat ik het waard ben om liefgehad te worden en heb daardoor de juiste keuzes kunnen maken.










    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten