Krans van kerststofjes en kerstballen van stof.

Kerststofjes zijn jaren geleden een hype geweest...Ik had daar helemaal niks mee en weet dus ook niet precies wat mensen ervan maakten. Tafelkleden? Kussens?
Wie weet dat nog...en weet je dan ook welke periode dat was?




Nu is het zo met hypes dat ze verdwijnen. We zitten op dit moment fanatiek te haken met z'n allen en dat ís heel leuk, maar geloof me, over 3 jaar zijn we het helemaal zat. Net als alle pergamano, touwlintstrikken, berenkussens, blikjes en houten ganzen, zijn we klaar met haakwerk en breiwerk... wat er dan zal zijn?
Wel weer iets nieuws. Misschien zijn we dan weer toe aan het zelf kaarsen maken voor de kerst.
Nu zitten we nog in de draden zpagetti, katoen, zeemanwolletjes en de sokken en sjaalshype...(wel een gezellige hype vind ik dit).

Maar op de inloopochtend krijgen we regelmatig oude "nalatenschappen" van creatieve mensen.
Daarom hebben we een stapel kerststofjes.... en wat doe je ermee.



Ik heb eens zitten bedenken hoe we die stapel kunnen afbouwen en omzetten in leuke kerstversieringen.
Dus toch maar een duik in het verleden. 
Wat ik nog wel weet... we maakten een gevlochten krans van stofjes.
Dat kan ook met kerststofjes (wat een woord om te typen zeg!)




Het leek me een leuke bezigheid...maar toen ik die stofjes tevoorschijn haalde, liep het toch anders.

De stofjes waren te klein van oppervlak om er repen uit te knippen... en we zijn nogal met wat dames!
Ik moest het idee weer laten varen. Maar door één van de stofjes kwam ik op het volgende; kerst"ballen" van stof.



Het patroon op de stof bestond nl. uit een krans. Mooi gebruik van maken dus.


Dit werd wel wat. Op de bal hierboven heb ik kraaltjes langs de rand genaaid. En hier en daar zit een kraaltje op de bloemen.

De één hangt het misschien in de boom, de ander gebruikt het als sjiek speldenkussen.



Nog een tip... jaren geleden kwamen de kralenslierten voor in de kerstboom in de mode... Mijn moeder kocht die dingen, smolt twee kralen boven haar gasstel aan elkaar en had een heel goedkope ketting die precies bij haar jurk paste.
Het kan ook andersom... kettingen met kralen die vast zitten op het draad, kun je makkelijk verknippen en ergens langs naaien.
Het was een gezellig werkje.

Reacties

  1. laat ik vroeger.. zeker 30 jaar geleden ook van kerststofjes zo'n krans gemaakt hebben!!!
    en een giletje van patchwork van kerststofjes voor mijn oudste zoon.. toen 4 jaar.
    ook kaarten meegemaakt door ze op aslan te plakken en de figuurtjes uit te knippen.
    je kan alle stromingen in hobby's aanpassen.. dus nu zou ik er behalve kerstballen de zo in de mode zijnde hartjes mee maken met een rood of groen lintje er aan en ze in de boom hangen..of een (kerst)beer van patchwork.. of vul maar in!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire posts