Theetegel

Monumenten dag was heerlijk. Ik ben twee keer kleddernat geregend, maar ik heb me kostelijk vermaakt. Mijn man had zaterdag andere verplichtingen en dus ben ik er in mijn eentje op uit getrokken. Je hebt in je eigen stad mee schatten dan je denkt. We wonen hier relatief kort,daarom is er nog genoeg te ontdekken.
Ik heb heel wat gebouwen en musea kunnen bekijken. Volgend jaar de rest.

In het stadsmuseum werden gasten ontvangen door mensen die een tijdreis hadden gemaakt.
Een jonkheer onthaalde me vriendelijk en stelde me voor aan zijn dochter. Zij nodigde me uit om een 
kop cacao te drinken. Dat is een dure grap voor een dame uit vroegere tijd. Mocht ik het zoeter willen, dan kon ik iets van de suikerkegel afnemen.

Al drinkend "voerden wij een geanimeerde conversatie" over de cacao, de schepen die dat haalden en ook over haar naai- en breiwerk. Naast dat laatste lag een vreemde harde tegel. Geen idee wat dat was.



Het bleek een theetegel te zijn. Nooit van gehoord.
De dame vertelde dat dit door hun VOC schepen was meegenomen. Thee werd in China in "tegels" geperst.
Vervolgens diende het als verpakkingsmateriaal; in de kisten met chinees porselein moest het dienen als stootvaste beschutting rond het serviesgoed.



In Holland werd het vervolgens gebruikt als thee. De tablet was in vlakken verdeeld, zodat je het in kleinere porties kon opdelen. Vervolgens kon je van zo'n portie weer een beetje afbreken om daar thee van te zetten.
Wat een vondst..die mensen waren echt zo gek nog niet.
Toch?

Zijn jullie ook nog ergens langs geweest, zaterdag?

Reacties

  1. Weer wat geleerd.
    Nooit te oud voor.
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Ik ben benieuwd hoe die thee dan proeft... maar ze bestaan zeker niet meer voor verkoop?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oww ik heb ook zo'n tegel!!!!
    heb ik al 30 jaar! gehad van een oude dame.. die vertelde me dat ze vroeger meegenomen werden bij de zijde route uit china.. je weet wel op kamelen.. en zo konden ze veel thee tegelijk meenemen omdat het compact geperst was. dus deze tegels bestaan echt al eeuwen!
    of je ze nog steeds kan kopen weet ik niet.
    gedroogde geperste thee blijft .. mits droog gebleven.. altijd goed.. dus je kan er altijd thee van maken. dat doe ik niet.. ik vind het TE bijzonder !
    ik heb een groene theetegel.. maar ik heb even gegoogled.. zwarte theetegel is nog te koop.. 21,95 http://www.theefabriek.nl/theepostorder/thee-china-theetegel-z-p-838.html

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten