een plaatje van een keuken

Keukens hebben aardig wat belangstelling tegenwoordig. Veel trendy bladen bevatten foto's van prachtige keukens. Om je vingers bij af te likken.
Ik weet nog dat mijn man en ik ooit op een woonboulevard liepen (waar we nooit kwamen omdat we alles tweedehands bij elkaar sprokkelden) en we verlekkert in de etalages van de keukenzaak keken. Wat een keus! We waren het er over eens dat het makkelijk was om een huurhuis te hebben.
Je hoefde dan nooit je hoofd te breken over welke keuken je zou moeten kiezen.

't Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.


(Openlucht museum Ootmarsum)

Keukens waren en zijn heel divers. In oude huizen kom je prachtige keukens tegen en evengoed armoedige. Dan heb ik het alleen nog maar over Nederland. Ik herinner me, dat mijn oma en opa (die een banketbakkerij en winkel hadden) niet eens een keuken bezaten. Ze woonden voornamelijk in de bakkerij.. met een werktafel waar mijn opa het deeg op uitrolde. Ze hadden een grote tafel waar de rest aan gebeurde (eten bijvoorbeeld of werken)
Ze hadden een kraantje aan de muur met zo'n soort gootsteenbak 
eronder 


(zoiets, maar dan van steen) en een petroleumstel ernaast. En natuurlijk een oven en een "cementmolen" (nog te vinden in het bakkerij museum) en een enorme soort mixer in een kom.
Dat was het....

Ik vind keukens fascinerend. Daarom enkele plaatjes van keukens die ik tegenkwam in de laatste paar jaar.

(openluchtmuseum Ootmarsum)

(openluchtmuseum Arnhem)

(openluchtmuseum Arnhem

(openluchtmuseum Arnhem)



(Ameland)

(Studentenkeuken)

(geen keuken...plaggenhut Veenmuseum)

(keuken Museum Zwolle)

(van internet)

keuken uit mijn jeugd.

(mijn eigen huurhuiskeuken van jaren geleden

Er is nogal wat mogelijk. Dit is een greep uit de verzameling.
Hoe ziet jouw keuken eruit? Ben je er tevreden mee?

Reacties

  1. ik droom van een. mooie moderne keuken....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk al die foto's. Ik weet nog dat ik bij een tante in Den Ham logeerde waar ze nog een pomp in de keuken hadden.
    Doe je volgende keer foto's van wc's. Weet je wel, zo'n plank met een gat. Ook in openluchtmusea te zien.
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn papa heeft onze keuken thuis gemaakt. Het is een klassieke engelse keuken. Ik vind ze handig in gebruik en de kleuren zijn ook mooi. Op zo een momenten ben ik fier op mijn papa dat hij zo handig is :p

    Groetjes charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuke fotoos van de keukens!
    thuis hadden wij een keuken en een bijkeuken. in de keuken stond een kachel en een ronde eettafel en een gasfornuis.
    in de bijkeuken stond de pomp voor het water en een butagasstel war in enorme ketels de luiers in werden uitgekookt, vis werd gebakken en de jaarlijkse oliebollen.
    mijn eigen eerste keuken was in een 2 kamer woning waar ik 12 jaar heb gewoond met op het laatst 3 kinderen. alles was mini daar ! zo ook de keuken.. die was 1.20 vierkante meter.. met onder eht raampje een granieten gootsteen met daaronder een plank voor de spullen en een gordijn ervoor!! een geyser voor warm water was al luxe! die kreeg ik pas later. bij het 3e kind kreeg ik een wasmachine, die er ook in gepropt werd.ik kookte op een 2 pitsstel. wc was op de gang waar de bovenburen langs liepen.. en douche of bad ontbrak! tot de dag vandaag beschouw ik douchen als een heerlijke luxe!
    als ik bij mijn man ben bestaat mijn keuken uit een plekje naast het huis, waar ik kook op een ijzeren comfoortje gevuld met houtskool. een open luchtkeuken dus!! en hier in nederland heb ik een grote keuken van 3,5 bij 3,5 meter.. een keukenblok dat 30 jaar oud is , een koelkast en een freezer, een magnetron en een gasfornuis..in vergelijk emt andere nederlanders heb ik een zeeer sobere keuken.. in vergelijk met de rest van de wereld heb ik een luxe keuken.. tis maar net wat je gewend bent! mijn keuken is ook mijn freubelatelier

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire posts