Teunisbloemen

Ken je die? Ze staan in het wild en zijn dan meestal kleiner... Sinds een aantal jaren sieren ze onze zomertuin. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Elke avond openen zich wel gemiddeld 100 bloemen in mijn tuin.





Deze plant zaait zichzelf uit. Het lijkt onkruid en dus trok ik de plantjes in het begin per ongeluk uit. (had een paar kleine plantjes van mijn zwager gekregen en was vergeten waar ik ze had geplant.) Het blad ziet er ook uit als onkruid. Maar dat deert niet want de bloei is zó mooi.
Tegenwoordig herken ik het blad wel zodra het ergens opkomt. 
Wat ik goed vind staan, laat ik staan en wat in de weg staat verdwijnt. Als je de stengels met bladeren niet mooi vindt, kun je ze verplaatsen naar achter in de border. Ze worden vrij hoog.

De plant groeit als kool... Meestal met meerdere stelen uit één plant.
Het hele boeket kan de zomer door blijven bloeien. 

Met aandacht volg ik de groei. En dan wordt het wachten op de schemering van de zomeravonden. Want dan gaat de één na de andere bloem open...zichtbaar.
Je zíet ze openvouwen. Onze kleindochter filmde dat met haar mobiel.
Deze zomeravonden tellen we wel meer dan 100 bloemen per avond. Ze geuren heerlijk (dus dicht bij je zitje laten opkomen)



De volgende ochtend staan de bloemen nog open...maar als de zon fel schijnt, verkwijnen ze in de loop van de dag..  's avonds in de schemering vouwen de volgende knoppen zich open.
Nieuwe avond, nieuwe kansen voor de insecten... 



Ik vond dit prachtige filmpje op internet.
Misschien wil je even meegenieten

Deze bloei gaat lang door.
Na de bloei pluk je de verhoutte stengels zo uit de grond.
Gelijk even rondkijken of er al nieuwe plantjes opgekomen zijn voor volgend jaar.

Reacties

  1. Wat een prachtige bloem.
    Een idee voor als mijn tuintje helemaal klaar is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig toch de natuur. Ben ook altijd in m'n tuin te vinden. Onze hele tuin bestaat uit stekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o mooi,ik ken deze plant niet, maar zo'n makkelijke is net wat voor mij, ik ga op zoek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik ken de Teunisbloem en zie hem ook veel in het wild. Prachtig. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige bloemen en ze ruiken dus ook nog lekker?? dubbel plezier dus!
    de tuivariant heb ik nog nooit gezien.. vroeger wel in het wild.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten