Retro rok met een randje

Retro is helemaal in. Ik ben geen overtuigde fan van retro. Ik wordt niet vrolijk van al die mepal-schalen of zo.
Ik denk dat ik mijn leeftijd niet mee heb. Ik heb die tijd bewust meegemaakt en hield toen al niet van al dat paars en oranje.
Toch was ik meteen verliefd op dit stofje dat ik kreeg. Het is zo echt retro: trevira (een "nieuwe" polyesterstof uit die tijd). Dat stofje was het indertijd helemaal! Het kreukte niet en het rafelde niet. Iedere vrouw die een beetje naaien kon, ging er mee aan de slag: rechttoe rechtaan jurkjes. 
De retro stijl van nu loopt wel erg door elkaar... jaren 60 met de hertjes en de pastelkleurtjes en roesjes langs de schort en de jaren 70 met de abstracte herhaalpatronen en de felle kleuren, en nieuwe materialen (ruimtevaart-uitvindingen).

Deze lap heeft mooie kleuren.
Het heeft even in de kast gelegen, maar is veranderd in een rok.



Op zich niet zo bijzonder, maar de reden van deze blog is het volgende idee: het randje op de voering.
Dat randje is van een tweedehands bloes die niet zo lang in mijn bezit heeft geleefd... Maar het randje was nog prima. Ik heb het onderaan de voering gezet. Zodra ik ga zitten, piept het randje er onder uit.





Lekker makkelijk: een rok die niet kreukt, daar hadden die vrouwen in de 70tiger jaren wel gelijk in.

Reacties

  1. Nee ik ben ook niet zo van de retro maar deze rok vind ik geweldig! En trevira...dat is lang geleden.
    heb je de naden af gewerkt met zigzag? Hoeft hierbij niet, hé? Was nog een voordeel van trevira in die tijd, wanneer je geen zigzag machine had kon je het toch goed naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo een rok zou ik meteen kopen moest ik hem tegen komen. Erg mooi. Ik hou wel van oranje, maar ook van wit en groen :-)en zelfs van bruin. Ik ben een echte Mengelmoes op dat vlak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk gedaan met dat randje. Vrouwelijk maar ook een beetje spannend. Mooi gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk patroon!! een beetje herfst in japan !! en ja.. trevira jurken had ik ook.. in prinsessen model..
    nu heb ik polyesterbroeken en zo.. volgens mij de opvolger van trevira.
    zo gewassen.. zo droog en geen gestrijk!!! heerlijk om mee te nemen op vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Trevira vond ik verschikkelijk. In onze warme klimaat staak het aan je ....als je opstond van en stoel. maar ik vind de kleuren heel mooi , het piepende onder kant grappig .... heel leuk
    ps naaide zelf net een Nieuwe jurl van twee oude rookjes met rode en oranje bloemem.... heb het ok net op mijn blog gezet
    mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuke rok! Dat randje maakt het heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super idee!!

    Ik ben voor.....strijken is leuk...maar komt zo vaak terug!!


    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten