Poppenhuis maken

Hebben jullie dat nou ook? Dat je regelmatig denkt: "had ik daar nog maar een foto van..." en dan bedoel ik de mooie dingen die je vroeger maakte, maar die verloren zijn gegaan in de tijd.

"Vroegúr"....hadden we niet zoveel geld omhanden om foto's te laten ontwikkelen. En binnenshuis foto's maken was extra duur omdat je flitsblokjes moest kopen... Je had 3 blokjes in een verpakking en op zo'n blokje zaten 4 flitslampjes. Dan kon je dus 12 foto's binnenshuis maken. Draaide je kind dan net het hoofd om, dan had je pech, maar vaak zag je dat pas als de foto's waren ontwikkeld   haha.
Nou ja...mijn onderwerp...dat is dus: die foto's die je niet hebt... of misschien wel-  met een beetje speurwerk.
Dinsdag had ik het over de plakboeken/fotoboeken die ik tevoorschijn haalde voor mijn kleindochter.
Je snapt wel dat ik zelf ook wilde kijken.
En daar was HET....het poppenhuis wat we NOOIT weg hadden moeten doen. Of op zijn minst goed op de foto hadden moeten zetten.
Ik heb er nu niet zo'n goede foto van, maar je begrijpt vast het idee..


Denk dit kastje even op zijn kant... Zo was het een wandkastje met 6 vakken.
Ik vond het bij ons grof vuil en sleepte het ons huis in.
We zetten het "rechtop" waardoor de tussenschotjes "vloertjes" werden.
Mijn man timmerde er een aantal vloertjes tussen en we schilderden de boel.


Daarna kwam het leuke werk....: aankleden van het poppenhuis.
lapjes stof als behangetje...echte vloerbedekking als vloerbedekking... "raampjes" met gordijntjes.
Meubeltjes enz...Leuk!
Het werd een verjaardagskado voor Elianne (hierboven in het midden) voor haar vierde verjaardag.
Het was een zwaar meubeltje... en daarom moest het worden bevestigd aan de muur... maar zoals dat wel eens gaat, gebeurde dat niet meteen. Anne Lies kreeg de kast over zich heen en heeft nu nog een deukje in haar voorhoofd...

Na het verstrijken van de jaren gingen de meubeltjes kapot, raakten poppetjes en vloerkleedjes zoek en werd de kast gebruikt voor boekjes en stiften, voor elastiekjes en stuiterballen.
Later nog voor andere troepjes... Omdat ons huis heeeeel vol raakte met kinderen én aanhang, was het echt handig om dit kastje weg te doen..... Volgens mij is het naar de vuilstort gegaan, omdat we niemand konden vinden die het wilde hebben.... Jammer!!!
Maar mocht jij een kastje vinden? Overweeg dan om er een mooie poppenflat van te maken.

Reacties

  1. Wat heerlijk om te lezen en wat een ge-wel-dig poppenhuis!! Ja ik heb ook zeker spullen weg gedaan waarvan ik nu spijt heb. Een trui, gebreid in pauwen-steek, van allemaal aan elkaar geknoopte draadjes. Ik kon niet zo maar even naar de winkel om wol te kopen voor een trui. Dus spaarde ik draadjes en breide daar een trui van. Er is wel één foto van en die ga ik zeker nog opzoeken.
    Verder hebben mijn ouders thuis een zólder, waar zoveel schatten liggen. Die zólder moet eerst opgeruimd, voor zij willen verhuizen. En dat duurt nu al 15 jaar. Wat zal daar nog eens vandaan komen?! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooowww wat ontzettend leuk een poppenflat!!
    ik heb nooit veel ruimte gehad in een flat met drie kinderen dus ik heb nooit veel bewaard... en van sommige dingen die ik te vroeg heb weg moeten doen hebn ik zo'n spijt...
    Ja die flitsblokjes he, ik weet nog hoe ze roken, ze hadden voor mij als kind altijd iets mysterieus, ik wilde ze altijd bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk al die nostalgie. Inderdaad gooi je vaak dingen weg of ik heb veel doorgegeven en met de vraag om het weer terug te krijgen maar dan krijg je het toch niet terug. Altijd erg jammer. Maar ja, het zijn maar dingen denk ik nu. Wij hadden voor één van onze dochters die dus overal een poppenhuis van maakte met allemaal waardeloos materiaal in b.v. de speelgoed la onder haar bed, eens een kartonnen poppenhuis gekocht bij Ikea. Dat was een goede zet want daar heeft ze jaren en jaren plezier mee gehad. Trouwens je hebt toch wel toestemming gevraagd aan je kinderen voor de foto in onderbroek he! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He ja, die flitsblokjes...helemaal vergeten!!

    Dan hebben we het nu wel makkelijk he, met onze digi camera's!

    Fijn weekend.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zeg zo een poppenhuis-kast! Toen ik jong was (ale nog jonger dan nu dan ;) heeft mijn papa ook een poppenhuis in elkaar getimmerd. Zo een zelfgemaakt huis vind ik veel meer charme hebben dan zo een plastieken geval zoals ze nu verkopen in sommige speelgoedwinkels!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi verhaal en fijne foto's! Als je niet veel geld te besteden hebt, dan wordt je inventief en wat fijn dat je dan creatief bent! Mijn ouders hebben ook veel zelf gemaakt maar dit slaat werkelijk alles! Superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk zeg! Jammer dat je hem weggedaan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig mooi poppenhuis. Die flitsblokjes heel herkenbaar. Als je pech had was er ook nog een aantal stuk. Ja dan het digitale tijdperk veel gemakkelijker. Zonde van dat prachtige poppenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ja, ik herken dit. Wij hadden ooit een eigengemaakt poppenhuis gekregen, maar het werd zo'n sta in de weg. Maar ik vond het ook erg leuk om het in te richten.
    In het Rijksmuseum in Amsterdam staan een paar mooir poppenhuizen.
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik krijg de poppenhuis kriebels!! Lijkt me erg leuk om zoiets zelf te maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik moest zo lachen over dat stukje dat je dan weer even uitstelt om het op te hangen en dat er nu een kind met een deukje rondloopt.. zoooooooooo herkenbaar!!!!
    ja.. ik ben van een grote woning.. toen we nog met zijn 7en waren naar een kleine 3 kamer benedenwoning gegaan..toen mijn vorige man geen trappen meer kon lopen.en alle kinderen op 1 na het huis uit waren.
    dus helaas heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeel onvervangbare zelfgemaakte dingen weggedaan.. en inderdaad op dat moment wilde niemand het hebben..NU ze zelf kinderen hebben vragen ze som wel eens.. ma waar is eigenlijk dat en dat gebleven.. maar helaas weg is weg!
    en ik heb zeker tot 1980 zwart wit fotoos gemaakt, want dat scheelde stukken met afdrukken!! helemaal hip in deze tijd.. dus was ik nou zo ver achter.. of zo ver vooruit ???

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk idee om van zo'n vakkenkastje een huis te maken en wat heb je dat mooi gedaan! Knappe vondsten! Groeten van Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi verhaal! En wat heben jullie dat poppenhuis mooi gemaakt zeg! Ongelofelijk dat niemand dat wilde hebben. Ik heb een kastje dat ik al een tijdje weg wil doen, maar het kwam er steeds niet van. Nu begrijp ik waarom. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. het deukje zit er inderdaad nog steeds, en als mensen vragen hoe ik eraan kom, vertel ik altijd heel trots over het zelfgemaakte poppenhuis. Ik vroeg me laatst af waar het was gebleven, maar weggedaan dus. ja best logisch, was gewoon geen ruimte voor. En als je wat groter wordt ga je het eerst kinderachtig vinden, vóór je er de kunst weer van in kan zien. Net wat voor onze meiden om zoiets te maken, maar precies het zelfde probleem: waar láát ik het??

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten