met textielverf op bont werken (of op badstof)

In een lang verleden verleden ben ik instructrice geweest van textielverf. Dat was een leuke hobby waardoor je ook beschikking had over het materiaal (dat verdiende je er mee... meer geld zat er eigenlijk niet in) Je leerde van "collega's" diverse kneepjes van het vak, waardoor je in staat was lessen te geven.
Eén van de dingen die we leerden, was op grovere stoffen of tricot te werken.


Bij de foto's die ik tegen kwam, zag ik dit vestje van onze dochter terug..
Ik maakte voor beide dochters kerstkleding. De bloemetjes overgooier maakte ik uit een oude positiejurk van fluweel...en het bloesje uit de bloes die ik daarbij had gedragen..
De grijze rok van de andere dochter was een lapje dat ik gekregen had. Ik maakte uit een lapje witte lakenstof hier een bloes bij...en een onderrok.. Allebei afgezet met kant.
En dan nog een grijs hesje van nepbont, afgewerkt met biaisband en op het bont schilderde ik rozen. Dat doe je als volgt. Speld op de bontlaag een laagje vitrage... Dat houdt de "haren" vast (of de lussen als het badstof is). Dan kun je aan het schilderen gaan.
Haal het boven laagje weg en je hebt een plat resultaat in het bont. Je kunt proberen een strijkpatroon aan te brengen op vitrage.


Ook op t-shirts schilderden we afbeeldingen. Dan legden we onder de tricot (dus tussen de voorkant-laag en de achterkant-laag van het t-shirt) een velletje schuurpapier.. Dat houdt de stof vast als je op de tricot verft.
Als je dit van plan bent, is het toch handig om te kijken of het werkt met de textielverf die je wilt gebruiken...Even op een proeflapje uitproberen dus. Veel verfplezier in ieder geval.

Reacties

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten