Vakantie, ideeën om te doen met kinderen

De voorjaarsvakantie is weer voorbij. We hebben ruimschoots kunnen genieten van verschillende kleinkinderen.
Het is altijd weer spannend of ze hun draai een beetje kunnen vinden in de vakantie.
Voor de meeste kinderen is het heerlijk... toen ik opperde tegen een kleindochter van 12 dat ze zeker lekker lang op bed bleef liggen met een boek erbij, was dat helemaal fout... Nee gewoon vroeg naar beneden en dan lekker op de bank liggen.... Ik begreep gelukkig net op tijd, dat dat dan wel in "pyama" moest... niet aankleden dus.
Tja. Over 3 maand kan dat natuurlijk anders zijn... ik blijf graag op de hoogte...


Maandags was de beurt aan de kleinzoons... Bij mij komen de ideeën per droom, dus van zondag op maandag wist ik wat ik wilde doen.... een kabelbaan maken, net als ik ooit met mijn broertje deed en ik weer mijn kinderen liet doen.

Dochter voorzag me van garen en er zat al een haakje in het plafond in de woonkamer.. Wat een genoegen dat ik daar op de salontafel durf te staan.... (oma's geven soms slechte voorbeelden, houdt dat in gedachten- moeders- als je oma's laat oppassen).


Want die salontafel moest ik beklimmen om één uiteinde van de garendraad te bevestigen daar... in overleg met de kleinzoons bepaalden we waar het andere eind aan vast moest worden geknoopt.. uiteindelijk hadden we de juiste helling...
Het feest kon beginnen. Van lego moest een gondel worden gebouwd. Vroeger maakte je dat uit een grondplaat, paar steentjes aan de zijkant, ruitje voor, ruitje achter en een dekplaat. Eenvoudig dus. 

Maar nu kun je alle kanten op. Dus werden het ingenieuze bouwwerken.

(stootkussen)


Dan moet zo'n ding aan de garendraad. Dat doe je door de draad tussen de middelste knobbeltjes door te laten lopen en daarover heen een dekplaat te klemmen. Maar de lego van nu is eigenlijk te goed.
Het zit óf los, óf vast..(vroegurrrr. toen alles nog beterder wahas....stonden de legosteentjes krom en had je genoeg speling om dat gondeltje soepel en langzaam te laten glijden...) 
Dat was nu een probleem.


Maar ik heb heeeeel vindingrijke kleinzoons en dat scheelt..


Er kwamen "katrollen" aan de haak waardoor een touwtje liep, die bevestigd werd aan de gondel... zo konden de zoons gecontroleerd de boel laten zakken... nou ja... er was wel een ongeluk...waarbij  3 lego poppetjes het leven lieten...(waarnaar vervolgens een onderzoek zou worden ingesteld, volgens een kleinzoon).
Het werd natuurlijk uitgebreid met een supersonisch grondstation, waar poppetjes de controles deden en de hele kabelbaan bewaakten... (mooi dat de jongens net nog met een kabelbaan waren geweest...ze wisten hoe het 'werkte')

De hele happening bezorgde ons een onbezorgde dag.... Ik kon de boel van dichtbij volgen en maakte vast een reepje vlechtwerk voor een mooie antraciet-bruine (koffieverpakkingen) mand.


Reacties

  1. Wat een leuke dingen heb je met ze gedaan. Echt superleuk die kabelbaan!
    Groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig om te lezen, leuk om zo vroeger tijden te laten herleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wowwwwww, jij hebt een leuek dag gehad.
    En wat heb je er een leuk verhaal van gemaakt, ik heb het met een glimlach zitten lezen.
    Fijne dag, groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee, die kabelbaan!!


    Gezellig zo'n vakantie, en nu uitrusten??


    Fijne dag.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk! Jongens zijn gewoon heel leuk! En jij hebt weer wat te bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een onderneming, ik vind het altijd al een toestand als ze bij ons de racebaan willen installeren maar daar hebben we ook altijd erg veel plezier mee. Eerst met het opbouwen en dan met het laten rijden van de autootjes.
    Zo heeft iedereen wel iets denk ik.
    Fijne dag en doe voorzichtig met die tafel.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had graag ook een foto van jou op de tafel gezien;). Ze hebben zich goed vermaakt. Leuk randje heb je gemaakt.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heerlijk om zo met de kids bezig te zijn ! lijkt me wel dat je dwars af bent na zo'n logeer periode haha :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een leuk verslag, ik zie het helemaal voor me, ik had je ook wel willen zien op de tafel oma! en die rand is leuk, hoe doe je dat?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten