kerstbal of artisjok, tutorial

Gezien op internet.... en uitgeprobeerd.
Kerstbal.





Hoe doe je dat?
Men neme een kerststofje (of een ander stofje) en knippe daarvan kleine vierkante lapjes.
Leg 1 lapje over de bol heen en speld dat vast.

Pak een nieuw lapje, vouw dat twee keer dubbel en leg dat met een punt naar boven.


Eerst dacht ik dat je dan de onderste punt moest vastspelden, maar dat wordt niet mooi.
Je moet het lapje links en rechts vaststeken. En dan schubsgewijs over elkaar vouwen.
Het is wel mooi om al die "open" kantjes (zie op de foto boven) aan de zelfde kant te doen.



Voor de laatste in de cirkel haal je even de speld er weer uit en duw je het laatste vierkantpuntje onder de eerste. Steek het weer vast en begin een nieuwe 'regel'.




Zo ontstaat er een soort artisjokbolletje.


 Mooi voor in je kerstboom of op een schaal als decoratie.



Als je er een lint in prikt, kun je ze in de kerstboom hangen.
Mocht het nou niet gaan.... dan kun je met een satéprikker (stompe kant) ook nog de stofjes in de bal prikken.
Ziet er evengoed leuk uit.


Misschien leuk om samen met kinderen te doen.. diegene die de schubjes niet voor elkaar krijgen, maken een pluizenbal.
Veel plezier ermee.

Reacties

  1. Die Pluizenbol, die heb ik ooit, heeeeeeeel lang geleden al eens gemaakt, zo leuk om te doen.
    Ik heb er toen een stokje in gestoken en in een bloempotje gedaan. Had ik een leuk plantje.
    IDD erg leuk om te doen, met kinderen.
    Die ballen met de gevouwen lapjes zijn ook geweldig, veel werk, maar daar houden wij freubelaars van, toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb deze ballen lang geleden eens gemaakt met theezakjes!!! ze zien er met stof ook heel leuk uit!
    kijk even bij mij.. bij uitslag weggevertje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk,alleen zou ik hier dus echt het geduld niet voor hebben,ha,ha...

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I am going to give this a try. What a great way to use up tiny scraps.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zo kan je ieder jaar er 1 bijmaken. Toevallig nog zo'n bal liggen. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook vroeger wel eens gedaan, geloof ik. Maar blijft leuk. Wie weet, zet je weer een trend.
    Als je hem met een eivorm maakt, lijkt hij op een dennenappel.
    Fijne dag nog, groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten