eer aan alle sterke vrouwen

Op één van mijn blogposts kreeg ik een heel waardevolle reactie.
De reactie kwam van Mirjam Bruck-Cohen. Met haar toestemming plaats ik deze post.

 Ze schrijft: 

Mijn Oma, Sophie Cohen-Kleermaker heeft tafelkledens voor haar trousseaux (uitzet die iemand maakte voor haar trouwdag) gemaakt en jaren gebruikt. 
In WW2 werd ze naar Theresienstadt gedeporteerd, maar gelukkig kwam ze terug. Ze kreeg een paar van haar oude tafelkleden terug van iemand die het voor haar bewaarde. Natuurlijk waren ze erg versleten en op een dag schreef mijn vader daarop dat er een steekje loos was. Oma heeft er overheen geborduurd en toen hebben familie en vrienden ook op het kleed geschreven. En zij borduurde het. 
Jaren later toen ik een tentoonstelling maakte "Fabrics Remember" heb ik haar werk en haar naam daar ook aan toegevoegd.



je kunt het tafelkleed hier vinden.

En de site van de expositie heb ik ook opgezocht
dit is de link van de expositie

en dit is wat er tentoon werd gesteld.

Ik vind het onroerend om deze reactie te ontvangen. De opzet van mijn blog is om het "gewone" mooie werk dat vrouwen in mijn omgeving maken, te delen met andere vrouwen.
Ik had niet kunnen denken dat ik zomaar mooi werk van een vrouw ver weg zou kunnen laten zien, die zoveel meemaakte en nu al niet meer leeft...

Deze foto is een ode aan al die sterke vrouwen die in hun eigen kleine omgeving iets maakten van hun leven. Die zichtbaar genoten van de aanwezigheid van familie en vrienden.

Geniet met me mee en bezoek de online tentoonstelling.

Fijne dag allemaal.

Reacties

  1. Wauw, hier voel je je erg klein bij. Geweldig om dit soort verhalen te horen en te kunnen zien. En zeker terecht een ode aan sterke vrouwen.
    Liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzonder kleed en verhaal. Het herinnert mij er meteen weer aan dat ik nog naar de tentoonstelling in het Verzetsmuseum in Amsterdam wil.
    http://www.verzetsmuseum.org/museum/nl/exposities/tijdelijk,actueel/elke_dag_een_draadje

    De linkjes hier ga ik vanavond eens rustig bekijken. Bedankt voor het delen.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geaachte Elizabeth , ik ben erg danbaar dat je het gezien zo als ik de heele tentoosteling als curator hing, En herinering aan sterke vrouwen, die ons en prachtige mooie cadeau gaven.
    van harte bedankt
    mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten