Wat maak je van een dekbedovertrek

Laatst heb ik al eens uit de doeken gedaan hoe je van gewone stof en een wit laken een uitstekende dekbedhoes kunt maken .kijk hier.
Nu wil ik het even hebben (oh wat klinkt dat grappig) over hoe je van een dekbedhoes iets anders maakt.

Ik heb dat in de loop van de jaren nogal eens gedaan.
(Ik denk trouwens dat een heleboel van jullie zoiets al wel eens hebben gedaan).

Je kunt dat op 3 manieren doen.

manier 1.... als je stof zoekt en je kunt die niet vinden  (dat kómt voor, dames! bij mij wel.)
dan kan het zijn dat je het juiste stofje vind in een beddenwinkel.

Een aantal jaren geleden was er een bruiloft van een schoonzus en de schattige stofjes bestonden op dat moment gewoon niet... tenzij je bij de slaapkamer-mode keek.
En omdat ik nog met de kleurkeuze zat voor een herfsttype dochtertje en de mode het verkeerde kleurtje had.... stapte ik toch maar eens een beddenzaak in.
Daar vond ik deze stof en heb er dit schattige jurkje van kunnen maken.



Helaas heb ik niet zo gauw een foto van de voorkant met rijgjes in het pasje.

manier 2.  als je stof zoek en je kijkt gelijk bij de kringloop naar een hoeslaken.
Daar haalde ik ook héle mooie hoeslakens vandaan.... die ik niet verknip.
Maar soms... dan is dat toch een goede optie.


De bloemetjesstof van de agendahoes hierboven is uit een restje van zo'n kringloop dekbedovertrek. Daar kon eerst een jurk uit, toen nog toilettasjes, de kussensloopjes (hieronder) en dus nog dat agendahoesje... En er ligt nog een stuk te wachten op een leuk project.


Bij het nakijken van oude foto´s kom ik nog meer kledingstukken tegen die ik gemaakt heb van oude overtrekken...ik wist niet dat het zoveel was. Bijvoorbeeld van flanellen lakens of overtrekken kun je heerlijke kinderpyama´s maken.

manier 3. Als je stof zoekt en in je kast nog iets hebt liggen wat je toch niet nodig hebt op bed.
Zo heb ik pas een pyama gemaakt uit een hoeslaken.

Ik koop pyjama's niet makkelijk; vind het jammer van mijn geld en neem me dan voor om zelf te doen.

Waar niets van komt natuurlijk.... omdat ik het juiste stofje niet bij mijn enorme voorraad lappen heb.
En omdat ik nu echt knel kom: (ook pyjama's verslijten) bedacht ik dat er nu toch teveel hoeslakens in de kast liggen.
Dus moest er één aan geloven.


Nog even geduld.....
Morgen hoe het geworden is. 

Reacties

  1. Ja dat doe ik ook regelmatig. Op de blog van gisteren nog te zien een grand foulard zit meters mooie stof aan voor van alles en nog wat.
    Schattig jurkje trouwens en dat haar zo mooi gekamt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Elizabeth! Ik denk dat iedereen automatisch inspiratie door geeft aan een ander, op wat voor manier dan ook! Door jouw blog krijg ik ook weer inspiratie!
    Fijne dag!
    Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Elizabeth, thanks for dropping by my blog and leaving such lovely comments! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ligt een te sterk gekrompen hoes te wachten om als achterkant van een quilt te worden gebruikt, maar ik maak ook graag van oude dingen iets anders, vaak zijn de stoffen dan zo heerlijk zacht! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke creaties. Mooi om van oud weer iets nieuws te maken.
    Wij hebben gordijnen van oude dekbedovertrekken...met roosjes, heel gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja op deze manier kun je weer veel herbruiken.
    grappig ik had het er vanavond net nog over met mijn kinderen.
    Ze willen hun kamer een beetje veranderen en ik heb beloofd ze daar mee te hlpen maar heb gezegd dat het budget niet zo ruim is.
    Mijn oudste dochter had een mooi dekbedovertrek in een tijdschrift gezien maar natuurlijk veel te duur en toen zaten we er over te praten om één zelf te maken.
    Leuke dingen heb je gemaakt van al die oude stofjes.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten