Wat-is-dit-nou-weer-voor-appel-koek


Voor de verjaardag van onze dochter verwachtten we nogal wat visite. En ik wilde graag zelf wat uitproberen om te bakken... maar dan wel in een wat grotere hoeveelheid.

Heerlijk dat er internet is. Dan hoef ik alleen het woord plaatkoek maar in te vullen op smulweb en hup; daar staan de voorbeelden.
(ik heb een la vol recepten, maar vis daar maar eens een plaatkoek uit)

Het volgende probleem was, heb ik in huis wat erin moet. Hier mijn kookverslag; 
Zelfrijzend bakmeel..... tja, daar ga ik al.. alleen bloem in huis. Dus bloem met bakpoeder. Kan vast ook wel.

Bruine basterd suiker....Heb ik niet. Dan maar witte                         basterdsuiker, maar dat is niet voldoende dus beetje gewone suiker erbij. En ik vind het teveel; 500 gr. Kan best minder.

Havermout.... ik heb -eens kijken- 67 gr. Weet je wat? Ik  gooi er nog wat tarwezemelen door.

1 ei..... vind ik wel heel erg weinig. Want het is toch al een kleintje uit het kippenhok van mijn zwager.

De plaatkoek vindt het vast niet erg als er nog een eitje bijkomt.
Snufje zout.... dat heb ik wel.

 boter..... Nou heb ik dat dus niet meer voorhanden. Ik heb van die mooie plastic (knijp)flessen.
Hoe weet ik nou hoeveel boter erbij moet?  is 400 ml ook 400 gr? Geen idee, staat niet op de verpakking.
Dus houd ik dat ding op de kop totdat het laatste restje eruit drupt.... maar dat is niet zoveel. Gelukkig heb ik er nog één op voorraad... Ook op de kop.
Na flink roeren (allemaal onderwijl) lijkt het eindelijk een beetje op deeg. Beetje kruimelig maar dat zal wel aan elkaar bakken, hoop ik.
Rozijnen.... oh ik heb er nog maar 27... dat gaat dus niet door.
Appels. Het liefst  "golden deliesjes" (zo schreef onze groetenboer vroeger de naam op zijn reclamebord)
Ik heb die dingen niet, maar nog wel een paar hele rijpe appeltjes op de schaal. Even proeven...prima spul nog.
Dan een bakplaat. Ik doe dat deeg erop, druk het uit.... het moest toch over de hele bakplaat? Dat haal ik niet eens??? Oh ja kaneel had er nog door de appeltjes gemoeten, nou dat kan er nog wel overheen.

Dan in de voorverwarmde oven. 70 minuten. Lijkt me vrij veel, maar vooruit. Het recept zal het wel weten.
Met 48 minuten even gekeken. O.k. het gaat goed.
Met 52 minuten (of was het 56) gaat het een beetje "ruiken". Uit dat ding. De randen kleuren vervaarlijk bruin.

Ik haal een gloeiende bakplaat uit de oven.... ziet er gelukkig nog "net" goed uit.
Als ik een stukje proef... ben ik verkocht.... Lekker!!!!

Ik laat dat ding afkoelen en snijd de royale koek in royale stukken. En nog steeds is ie lekker.

Na alle complimenten van de gasten vraagt dochterlief
 "mam, heeft u voor mij het recept?"
Oei... welke recept?


Dus ga ik toch maar even kijken op smulweb of ik het kan uitprinten voor dochterlief. tja.... niet te vinden. Had ik het op moeten slaan. Ik weet precies hoe het beschreven stond, maar niet meer exact de hoeveelheden.... 
Conclusie; kijk zelf op smulweb en kies je favoriete plaatkoek uit. Volgens mij kan bijna alles....

Reacties

  1. Ziet er goed uit en een beetje proberen kan geen kwaad. Mooi verslagje. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er erg lekker uit, ja zo rommel ik ook wel eens wat aan met een recept en als iemand mij dan om het recept vraagt weet ik eigenlijk niet echt goed wat ik moet schrijven :)
    Je vroeg mij laatst hoe ik in Zweden terecht ben gekomen.
    Het was niet de liefde voor een Zweedse man maar de liefde voor het land en ik heb mijn mannetje uit NL hier naar mee gemomen.
    Ik heb hier gewerkt als bloemist en heb zelf een winkeltje gehad, nu ben ik moeder van 4 kinderen en heb dus mijn webwinkeltje waar ik druk bezig mee ben.
    Verder ben ik stylist voor verschillende tijdschriften.
    Zweden is een heerlijk land met rust ruimte en een heerlijke natuur.
    Ben jij er wel eens geweest?
    Nou trusten voor straks.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten