Spakenburgse schoonheid



Pas geleden hebben mijn man en ik rond gezworven in Spakenburg. Aan de haven vonden we een museum. Omdat ik vermoedde daar iets te vinden van de klederdrachten en wat oude gewoonten ben ik naar binnen geweest... ik trof daar mooie dingen aan, zoals deze kralentasjes. Wat een geduld om het te bedenken én te maken. Ik ben er weg van.


Ik vind het ook boeiend om te zien hoe mensen vroegen leefden. Mensen sliepen récht op. 
Nou kan ik ook wel slapen zo...(dat doe ik regelmatig 's middags even op de bank) maar om de hele nachten zo door te brengen!
Deze pop zit aangekleed op bed.. ik kan me voorstellen dat ze net een baby heeft, maar zat je daarmee dan áángekleed op bed? Dat toch niet?
En kijk eens naar de krib dat aan het voeteneind zit.. daar werd de baby ingelegd... tot hoe oud?
Gingen ze eruit als er een nieuwe baby kwam of als ze eruit groeiden?

En weet je wat ik me eens heb laten vertellen? 
Er was natuurlijk toendertijd veel sterfte.. ook van moeders in bijv. het kraambed.
Als vader dan niet voor de baby kon zorgen, moest een ander gezin dat kindje opvangen. Bijv. bij een zwager gezin.
Dan werd zo'n kindje wel eens in een la onder het bed geschoven... waar dan een bedje was geïmproviseerd.... 
Men noemde dat; "een ondergeschoven kindje".
Dat kind telde niet echt mee als eigen en daarom betekende die uitdrukking dat ook.


Nog even aandacht voor de kanten inzetten... ik had wel eens kant inzetten gezien bij kussens, maar nooit zo aan de zijkant.. 
Prachtig toch!
Ik ga ervan uit dat arbeiders niet zulk mooi beddegoed hadden.
Of wel?
Wie kan me dat vertellen?


Als je terug komt van de tocht door het museum kun je nog iets drinken in deze mooie uitspanning.
Zie de stoelen; hoe ze bekleed zijn. 
Ik zou ze wel willen hebben in mijn huis.
Ziet er fantastisch uit.


Reacties

  1. Ik dacht altijd dat de bedden kleiner waren omdat ze kleiner als persoon waren, maar het zou ook met dat rechtop slapen te kunnen maken hebben. Dat beddengoed is prachtig, hoeveel uren handwerk zou daar ingekropen hebben.
    En waat je elk dorp had zijn klerenmaker, hoeveel mannen kunnen er nu nog kleren maken, maatwerk. Ik ken er in de wijde omtrek geen of het moet al een modeontwerper zijn. Mooi je verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig handwerk. Mijn ouders sliepen ook nog in de bedstee met op de plank de baby in een kribje of i.d. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben daar nog nooit geweest. Ziet er heel mooi uit zeg. Ja, die bedden waren heel wat kleiner toen en de mensen ook.

    Stel dat je niet zo handig was met borduren, handwerken, naaien enzo, dan viel je in die tijd daar echt buiten de boot denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De tasjes zijn prachtig! En de Spakenburgse stofjes ook! Ik kan me nog herinneren dat zo'n 25 jaar geleden dames uit Spakenburg in klederdracht naar de markt gingen in Amersfoort op vrijdag. Nu zijn er nog maar een paar dames die deze klederdracht dragen.

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bdankt voor deze toeritische rondleiding

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten