vrij borduurwerk 2


Tussen mijn lappen vond ik nog dit bewerkte lapje stof... het is nu recht, maar als je een elastiek door de bovenkant haalt en door de onderkant, dan kun je 'm om een frame van een schemerlampekap spannen.
We hebben deze lamp jaren in de woonkamer gehad en nu is de stof "vergaan".


 Het is één van mijn favoriete handwerkmanieren.  Ik knip uit restjes van dezelfde stof bloemblaadjes en stik die vast op de ondergrond zodat er een bloem onstaat. Dan borduur ik de hartjes met steeltjes en met knoopsteekjes zodat er meeldraden in zitten.



Daarna verbind ik de bloemen door een "sliert" kettingsteken. Zo wordt het een beetje waterlelie-achtig.  

\
Hier zie je in de rechter onderhoek dat de stof is gescheurd door het vele gebruik. Af en toe moest het stoffige kapje de was in.
 We hadden in onze badkamer ook zo'n gordijn. Eveneens versleten in de loop van de tijd.
Natuurlijk kun je deze techniek in kleur maken.... en op kleding.
Van dat laatste vind je voorbeelden terug op één van de vorige blogs... kijk bij Vrij borduurwerk 1 van 11 maart 2011.

Reacties

  1. Mooi gemaakt, zal best mooi geweest zijn als lampenkap. Jammer dat het vergaan is maar gelukkig bestaat de techniek wel nog dus kunnen we het weer ergens anders voor gebruiken.
    Fijne maandag
    Liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das sind ja wunderbare Dinge die es hier zu sehen gibt. Hab Dich zufällig beim Blog-Stöbern gefunden und freu mich immer hier andere Kreative zu treffen. Ich komm gerne wieder. Vielleicht klickst Du mal rüber, ich würd mich freuen.
    Liebe Rosaliegrüße ∙∙♥♥∙∙

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig als je dit kan.....erg jammer dat de stof vergaan is...ziet er toch nog mooi uit..

    groetjes Fia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten