tutorial: manden maken voor opbergen van opladers en draden.


 Al een poosje ben ik van plan om het eens uit te proberen: 
kun je zelf een bak maken die in een lade kan met een vlakverdeling? 
Waarin je de los slingerende stekkers en accu´s kunt opbergen?
Het moest er maar eens van komen.


Dit is het resultaat: een lekkere bewaarbak die je zelf naar believen kunt aankleden. Boven met vlakverdeling, en zonder vlakverdeling. Daar kun je dan een heel andere verdeling in maken of het gebruiken voor sokken, stropdassen of luiers bijvoorbeeld.

Hieronder een tutorial.....

Eerst zoek je karton op. Ik gebruik wat ik (direct) voorhanden heb. Ik spaar de kartonnen achterkanten van schrijfblokken. Komt altijd weer van pas. 
Meet nu 4 zijkanten af. Je neemt de maten die je zelf het beste lijken. Waar wil je de bak hebben staan of in welke la moet het...? (eerst even nameten voor alle zekerheid).


Dan zoek je stofjes voor de binnen- en de buitenkant.
Ik heb in dit geval voor stoere stofjes gekozen. 
Knip deze lapjes met een naadtoeslag van zeker 2 cm.
Daarna lijm je de lapjes op het karton. Dat voorkomt geschuif als je gaat naaien. Bevestig zo een lapje aan de onderkant en aan de bovenkant.
Zo "sandwich" je het karton. (dat klinkt wel leuk, he?)


Met het ritsvoetje kun je strak langs het karton de lapjes op elkaar stikken.
Doe dat rond het hele kartonnetje.


Knip eventueel alle kanten netjes even breed bij... Je kunt overwegen om alle kanten te zigzaggen.
Ik heb expres de bovenkant niet gezigzagd. 


Leg de zijkanten van de beklede kartonnen op elkaar en stik ze aan elkaar met een zigzagsteek.


Zo zitten de wanden aan elkaar. 
Daarna kun je de bodem erin naaien. Ik heb dat met de hand gedaan voor het gemak, het ging niet zo makkelijk met de machine.. De bodem hoef je niet te voeren maar het kan natuurlijk wel. Ik heb een enkele lap gebruikt. Wil je een stevige bodem, voer 'm dan net als de zijkanten. Bij de bakken van sommige winkels zitten er diagonaal ritsen in de bakken. Zo blijven ze opvouwbaar, maar dat vond ik niet nodig voor mijn bak.


Voor het vastnaaien van de onderkant heb ik een leuke rode rijgsteek gebruikt. En om het af te maken, heb ik voor de bovenkant ook zo'n rijgsteek langs de rand gezet.
Dat is de bak zelf...


Nu nog de vlakverdeling. Neem hiervoor ook de kartonnen en snijdt er repen van  in de hoogte en breedte die je nodig hebt. Mooi is als de hoogte minder hoog is dan de wanden van de bak.
Knip ze in en steek ze in elkaar.
In de bak doen en klaar..

Laat je fantasie de vrije loop. Op deze manier kun je allerlei bakken en manden maken. 
Van lief tot stoer. En het is een leuk werkje wat eigenlijk zo is gebeurd.

Reacties

  1. Superhandig! Bedankt voor de uitleg!
    Groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is gezigzagd!

    Handig hoor, z'n opruimbak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat gaaf maar zoveel fantasie bezit ik niet hoor...
    Erg handig bedacht zeg!!!!!

    Mooie Zondag..
    groetjes Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een idee! Ik heb al die opladers zelf in een soort Tupperwarebak zodat ik alles tegelijk mee kan nemen van en naar de camping maar dit vind ik wel een heel leuk idee om ook te gaan maken want deze bak mag gezien worden. Bedankt voor de inspiratie!
    Fijne avond
    liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig, en het ziet er nog leuk uit ook!
    Ik gebruik ook wel eens bestekbakken om dat soort dingen in op te bergen.....
    Groetjes, Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  6. This is so clever! Great idea and looks good too. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is nog eens een handige bak! Fijn om alle losliggende prulletjes in te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten