dekbedovertrek zelf maken


Volle zon vanmiddag.. wat een heerlijk weer. Ineens staat onze jongste dochter in de kamer. Ze komt even thuis om één en ander te vragen. Of ik wat verstelgoed wil doen, waar ze zelf niet aan toe komt.
Tja.. moeders heeft een naaimachien en de handigheid. Dus....

Eén van de verstelklussen is het repareren van haar dekbedovertrek. Dit voorwerp moet met liefde worden behandeld.
Als ik het uit de plastic tas haal, zie ik dat de bovenlaag nog prima in orde is, maar de onderlaag totaal is versleten. Geen wonder ook. hoeveel jaar gaat dat ding nou al mee....
Ik duik in mijn kast en haal er een vers wit laken uit. Eerst de onderlaag eraf. Dan moet de nieuwe erop. Als ik begin te naaien, bedenk ik dat dit eigenlijk wel even een goede tip is tussendoor....;

Want hoe maak je een hoeslaken dat helemaal naar jouw zin is.... Je koopt een lap stof die je mooi vind van- wat zal het zijn?  Meet even hoelang een dekbedovertrek bij jou is en tel daar zeker 30 cm bij (dat wordt de omslag).
Het is natuurlijk het handigste als die lap uit katoen bestaat die niet kreukt... lekker makkelijk, hoef je nl. nooit te strijken.


Vervolgens snor je een wit laken op. Bij je moeder in de kast ligt er vast nog wel ergens één. Of bij een buurvrouw, of bij de kringloop?
Vervolgens ga je die twee tegen elkaar aan naaien. Het laken is iets breder, maar die rand knip je eraf.
Handig als je de brede gestikte bovenrand van het laken aan de onderkant doet.. is ie gelijk netjes afgewerkt.
Waarschijnlijk heb je iets stof over van de bovenlaag aan de onderkant ( dat is dus die instoprand)


Het dekbed is gemaakt... en je hebt er werkelijk jaaaáren plezier van. Zoals je ziet, is dit een oude foto van onze dochter.. Ik denk dat het ongeveer 13 jaar geleden is.  Oh ja.... als je iets meer stof koopt (bovenstof) dan kun je natuurlijk meteen het sloop maken...
Eventjes werk en een stuk goedkoper als een gekocht dekbedovertrek.

Voordeel van het witte onderlaken van ouderwetse katoen het voelt zo lekker;  Goed uitkloppen na het wassen en goed uithangen, dan hoef je het ook echt niet te strijken.

Ps... van een mooi overtrek kun je ook prachtige kleding maken.. ook van tweedehands overtrekken waarvan je de stof de moeite waard vindt.

Reacties

  1. Zelf denk ik altijd waarom liggen er nog zoveel overtrekken bij de kringloop want dit kan je ook met 2 hoezen doen, of voor een 1 persoons bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wij met zuinigheid met vlijt grootgebrachte moeders. Ik heb zelf ook al eens met zo'n verhaal gereageerd op een blog.
    Je hebt het leuk opgelost! En je dochter blij met haar favoriete dekbedovertrek.
    Ik ben trouwens altijd in voor zulke tips.
    Goetjes, Thea R.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten