Haakwerk in linnen voor avondmaalskleed


Mijn opa is jarenlang koster geweest. Mijn oma diende de Here op haar manier.. Ze maakte het dekkleed voor op de avondmaalstafel.


Dat heeft jaren in de kerk op de tafel gelegen als het avondmaal was. Het was al zo oud, dat niemand meer wist dat het van haar was. Ik wel natuurlijk.. en ik zag ook dat onze "nieuwe" zeer zorgvuldige koster het kleed met de onderkant boven had neergelegd.. Niet zo erg, want je ziet nauwelijks verschil.
Omdat ik zag dat het sleeds raakte en omdat ik ging verhuizen, heb ik een keer gezegd.. "Als jullie dat kleed ooit wegdoen, wil ik dat kleed graag hebben." En zo kreeg ik een keer een plastic tasje met inhoud. Wederom keurig verzorgd.. Hoe is het mogelijk dat het zo netjes is gebleven al de jaren. Ik denk dat het te maken heeft met dat er altijd flink wat stijfsel is ingegaan en goed is gestreken.
Het is nog steeds zo mooi. 





Jammer dat ze het nu in de kerk daar zonder dit bijzondere kleed moeten stellen, maar het avondmaal is er gelukkig niet minder om. 

Reacties

  1. Zo is dat Elisabeth! en net als de Israelische vrouwen de kleden voor de tabernakel maakten dacht ik toen ik net je logje las. Heel mooi en betekenisvol!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn Oma, Sophie Cohen-kleermaker heft tafelkleden voor haar trousseaux, gemaaklt en jaren gebruikt. In WW2, werd ze naar Terezeinsdat gedoptered, maar gelukig kwam ze trug, en kreeg trug van iemand die het voor haar bewwarde, en paar van haar oude tafelkleden trug, naturlijk waren ze ereg versleten, en een dag schreef mijn vader daarpop dat er en steekje loos was. Oma heft er over geberdurd, en toen hebben familie en vrienden ok op de kleed geschreven,en zij bordude het.
    Jaren later toen ik en tentoonsteling maakte "Fabrics Remember" heb haar werk in haar naam daar bij gedaan
    http://fibersiv.net/bahdim/sophie/hospitality.html

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten