Tutorial Bloes van kussenslopen

Van een buurvrouw kreeg ik 4 kussenslopen. 2 witten en 2 rozen. Nou ben ik niet zo brocante aangelegd maar ik vind kant wel heel mooi. Vooral om te dragen..(ben zo'n beetje de enige in ons gezin van 25 personen die het mooi vind...tja)
Kussenslopen konden dus vast wel iets worden om te dragen. Nou heb ik al zoveel nieuw uit oud genaaid... ( pure noodzaak vroeger) Oude wollen hemden van mijn grootvader werden kindernachtjaponnetjes, overhemden van mijn man werden bloesjes voor mijn zoontjes, oude mantels werden kinderjasjes (al of niet geborduurd.) enz.
Dus moest dit ook lukken toch? En met een beetje schuiven kan er inderdaad uit twee slopen één bloesje.




Je haalt dus de slopen uit elkaar. Omdat er een geborduurde rand aanzit, steek die uit..
Ik heb in rood het patroon getekend.. 't is misschien niet zo duidelijk maar misschien word je er wijs uit.

op verzoek nog een extra uitleg.. (tenminste als ik dat verzoek goed begrepen heb)
Zoek een eenvoudig patroon voor een bloes. Als je kantranden hebt, hoef je niet een sluiting aan de voorkant te maken, dat betekend dat je geen overslag hebt. Verder is het wel handig als je een patroon hebt dat goede armsgaten heeft met goede mouwen, tenzij je goed patroon kunt tekenen.
Zoals je ziet, is zo's sloop niet breed genoeg om om je heen te slaan terwijl het wel leuk is om de hele kanten onderkant te gebruiken. Je hebt dus het tweede sloop nodig om je omvang te halen. ( ik ben uitgegaan van maat 38/40) Knip de buitenste stroken van het tweede sloop om aan de te krappe voorkanten te zetten.. Ik bedenk dat ik nog een deel vergeten ben te tekenen. Nl. het bovenstukje voor (boven de figuurnaad) Ik weet nog dat de stof allemaal net voldoende was, dus het is iets minder royaal dan ik getekend heb.
Ik had een paar flintertjes stof over.
Je kunt indien nodig -omdat je wel met figuur zit en een helemaal rechte bloes niet zo mooi is- figuurnaden maken. Eventueel in de zijnaden ( heupen dus de rechte lap en vanaf 5 cm van onder voorzichtig een figuurnaad aanbrengen. Ik heb dat niet gedaan.. naadloos op de zij is heel mooi, maar ik heb wel in het rugpand de figuurnaden van het patroon overgenomen.. (die ben ik vergeten te tekenen, bedacht ik.)

eigenlijk komt het erop neer dat je een nauwsluitend, goedzittend patroon gebruikt en dat eventueel ergens doorknipt als het niet past op de stof.. (zoals ik gedaan heb bij het midden voorpand.)
Een extra naadje is niet erg... houd wel rekening met de naadtoeslag..





Waar je op moet letten bij het maken van zo'n bloes van een oud sloop, is dat de stof al behoorlijk is gebruikt. Bij mij gaat de mouw scheuren en dat heb ik gestopt, maar de stof is gaar..Ik ga er dus nog andere mouwen inzetten van een stof die erbij past. Dan maak ik ze langer (misschien wel pof) omdat kort mijzelf niet zo mooi staat... zo blijf je van de straat, zullen we maar zeggen...

Voorkant

achter

cupenaad

achteronderaan.


voorkant (rechts van de foto is middenvoor)

't Is een aardige bloes geworden, die mooi zit.. Alleen wel heel kwetsbaar. Ik denk dat de stof al wat jaartjes oud is..
Maar goed; de uitdaging is gelukt.

Reacties

  1. Toen ik de eerste foto zag..dacht ik jammer van de slopen...maar wauw..wat een mooie blouse geworden.
    Je bent echt handig en creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bloes is prachtig, maar wat ik ook heel leuk vind is om je gedachtengang op papier te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goh zeg, wat kan jij dat toch goed! fantastisch deze bloes!!! Dat zou ik dus nooit kunnen he, ondanks je uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een prachtig resultaat geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tjonge... volgen mij heb ik die blouse al wel gezien... maar dat er dan weer zo'n verhaal achter zit... heel erg knap gedaan!
    en idd een hele mooie blouse

    x elianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is nog eens een mooie manier van recyclen.
    grt, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit vind ik echt kunst! Als je zoiets kunt amai pet af hoor.
    Nog een fijn weekend
    Liliane

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten