mode ontwerpen...


Ik weet nog dat ik als kleuter merkte dat je kon tekenen. Een ander kind lachte mij uit omdat ik kraste..Kennelijk moest dat dus anders. Zo ontdekte ik dat je poppetjes kon tekenen. Dus tekende ik een bruid met het gezicht naar de zijkant en harkvingers.. Maar ik weet ook nog dat ik zat met het volgende probleem: hoe kun je een sluier van de zijkant tekenen? Dat moest dan maar als een streep naar beneden.
Op de lagere school had ik nog steeds voorkeur voor mooi geklede poppetjes, dus werd het zoiets;

Ik zal een jaar of 9 geweest zijn.
Ook het echte ontwerpen begon toen. (these I draw when I was about 9 years old)
 Kort daarna, toen ik zelf ging prutsen met kleertjes voor mijn barbie vond ik uit dat een ontwerp wat je tekent ook uitgevoerd moet kunnen worden.


Grappig is dat het jaartal erop staat..1967. Ik was dus 9 of 10.
(so I was 9 or 10)
 Hoe maak je kleding die je op alle mogelijke manieren kunt gebruiken, dat hield mij kennelijk bezig.
Zo bedacht ik de ritsenkleding en de afritsrokken en jasjes.

Toen was het hek van de dam. Ik heb menig kladblok volgetekend.
(ik heb nog 3 ordners vol met de beste tekeningen, de rest heb ik weggegooid.)
Omdat het volgens mij ook makkelijker kon, bedacht ik als aardigheidje een omgekeerd aankleedpopje.. zie hier.. het ziet er niet meer uit, maar het gaat om al die jurkjes die ze aankan.



Ik rubriceerde mijn werk naar het basispatroon. A-lijn, prinsesselijn enz.
In ieder geval horen bij dit popje 2 kantjes vol met jurkjes

De eerste kant is de bovenste en dit is de onderste.


Nu teken ik nog wel eens voor mijn kleindochters een vrouwtje dat ze zelf kunnen invullen. Of (ook leuk) op allerlei ondergrondjes neerleggen.





Tja.. jammer dat je vroeger bij ons op school geen studiekeuze begeleiding had.. want ik wilde best mode ontwerpster worden, maar had geen enkel idee hoe ik dat aan moest pakken, dus bleef het er maar bij.

Later is dat talent me wel van pas gekomen in het huis- tuin en keuken gebeuren. Ik heb heel wat moeten naaien voor ons grut en voor mezelf..Dus heb ook best ontwerpen uitgevoerd.

Deze tekeningen zijn nog op oude stroken van computerpapier getekend die we in 1975 op kantoor weggooiden.
These drawings are from 1975




These are recent.





En je weet maar nooit he?

Reacties

  1. wat een leuk verhaal... je had inderdaad ontwerpster kunnen worden, en ik had ook wel een creatief beroep willen doen... maar ja het loopt allemaal anders en ook wel goed, ook leuk om te tekenen voor je kleinkinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Elizabeth,
    Dank je wel voor je leuke reactie op mijn blog en dat je me gaat volgen!! Ik moet je wel vertellen dat deze blog stop gezet is/wordt. Sinds twee dagen zit ik hier: www.studiosoil.com Hoop je hier te zien!
    Groetjes, Lisette.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een talent! Super leuk om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te zien....en ook herkenning...
    Ik heb zelf ook hele blokken vol getekend met mode ontwerpen en ook samen met mijn zus zo kleding gemaakt met de hand voor de poppen..hele kledinglijn.
    Ik heb geen tekeningen van bewaard.
    Maar leuk om die van jou te zien, je hebt hele mooie tekeningen erbij..en grappig dat het nu weer naar boven komt met je kleinkinderen weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed dat je dit allemaal bewaard hebt. Heel erg mooi en leuk om te bekijken.
    grt, Helmi

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten