tutorial papierkralen


Zoals beloofd nog een verhaal over mijn handwerkende opa.
Ik weet van mijn vader dat mijn opa en oma heel vroeger een spinnewiel hadden wat ze echt gebruikten.
Ook mijn vader heeft leren spinnen. Verder was mijn opa altijd, net als zijn vrouw, op verloren uurtjes met zijn handen bezig..Hij haakte, knoopte en maakte kralengordijnen.
Die kralenperiode heb ik zelf nog bewust meegemaakt.


Hij maakte een kartonnen malletje en trok dat na op papier van damesbladen of reclame folders.
Dit was de vorm van de mal... je kunt natuurlijk ook iets driehoekiger gebruiken, dan wordt het een ander soort kraal.  In mijn geval heb ik deze stukjes reclamepapier gebruikt. Het criterium bij deze vorm van kraal is; dat ze ongeveer halverwege de kleur hebben die je wilt gebruiken.
Je neemt een breipen (bijvoorbeeld nr 3) en begint met de rechte kant te rollen. Je rolt het papiertjes strak tot een kokertje en lijmt de punt vast. Schuif van de naald en klaar is ie. Als je ze wilt lakken kun je ze over satéprikkers rijgen, die je in oases prikt. Waarna je de gelegenheid hebt ze te lakken.

Opa zat achter elkaar ladingen kralen te maken, waarna hij ze met blanke lak behandelde.. Dan nam hij strengen touw.. en reeg de kralen eraan. Tussen elke kraal werd een knoop gelegd. Dat is de meest simpele manier, maar je kunt je ook voorstellen dat je een echte kraal ertussen doet nog. Je kunt zelf de kleuren kiezen die je aanstaan.Zo heb  ik dus oranje-rood-geel gebruikt en samen met mijn dochter hebben we er aan gewerkt. Net niet vlijtig genoeg om op tijd voor onze -toen gele kamer- genoeg kralen te hebben voor een kralen gordijn.
Ze zijn dus blijven liggen.


Daarom heb ik er maar een ketting van gemaakt en een armband. Dat paste weer goed bij mijn kleding op dat moment.


Je kunt allerlei andere mogelijkheden voorstellen. Zoals op internet wel terug te vinden is.
Als je de moed hebt om een kralengordijn te maken, zou je kunnen overwegen of je er een patroon dmv kleur in zou kunnen maken. Bijv. een blauwe bloem of iets dergelijks.
Het is veel werk, maar leuk om te doen. En het kost nauwelijks iets.

Reacties

  1. Wat een heerlijk verhaal. Mijn opa was ook zo'n knutselaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk dat jouw opa zo knutselde. Mijn opa niet hoor!! Die las de krant en rookte een sigaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super!!! wat een geduld werkje, maar erg appart...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank u voor dit post. Mijn grootouders van vaders kant. begonnen met hun handen [Oma Naaide, Opa makte hout en ander materialen snij werk] paraplues and zonnenschermen. later werd het een fabric, in venlo.
    Mijn Opa maakte me en paar hout snij hangertjes die ik nog heb .
    http://differentart.org/2011/03/21/%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94/
    mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten