doopcape en dekentje geweven door Oma



In deze blog gaat het over het handwerk van mijn Oma.  Ze leefde vaak in armoedige omstandigheden. Opa was predikant in Oost Pruisen (nu Polen) en kreeg van de boeren bevolking in natura zijn salaris.
Oma maakte vanalles voor haar gezin en voor anderen.
Natuurlijk kleding. Ze had smaak en stijl.
Ik kende later haar gewoonte die ze toen misschien ook al had; 
's morgens werkte ze. In de loop van de middag kleedde ze zich als een dame en ging dan handwerken, bezoeken brengen of ontving mensen.

Ze ontwierp kleding, naaide, borduurde dat ook vaak, open naai-werk, haakwerk, knoopwerk, weven.
Wat zou ze goed in deze tijd passen, want ze had al oog voor "give-aways"



Voor haar achterkleinkinderen maakte ze een kado. Het eerste achterkleinkind was mijn zoon, hij kreeg een prachtige doopcape..
Ze heeft voor deze cape heel wat ruitjes geweven op een "blokje" met pinnetjes. Later haakte ze de ruitjes aan elkaar.

wordt vervolgd.

Reacties

  1. Wat zal jij trots zijn op je grootouders! Ik ben je blog even doorgefietst en wat staan er leuke diongen op zeg ik denk dat ik jou maar ga volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geen idee meer waarom ik deze heb verwijderd.. volgens mij was ie leeg en dacht ik dat ik m wel weg kon halen.. maar dan krijg je dus zo een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb haaken geleerd van mijn Oma Cohen [vader`s kant`], toen ik op bezoek in Holland was Toen ik 11 was. Mijn moeder kon goed haaken, Spraak nooit over haar eigen moeder die met haar vader een twee zusjes in Auschwitz was vermoord. Maar een van erg zeldzaame verhaalen over haar moeder Mijn Oma Klein, was dat Oma Klein Buitengewoon kon haaken. Jaaren later vond ik en photo Van mijn Oma Klein met en heel mooi gehaakte blouse.
    mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh inderdaad wat eenopie cpe en leuke ontdekking

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Fijn als je laat horen wat je ervan vindt.

Populaire berichten